VIKTORINOVÁ, I. Založení malého pensionu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2015.

Koráb, Vojtěch

Jedná se o velmi dobrou diplomovou práci. Základ práce je použitelný v praxi pro založení penzionu. Doplňující dotazy nebyly stanoveny.

Splnění stanovených cílů A Cíle stanovené v diplomové práci byly splněny.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod A Diplomantka zvolila správný postup řešení a využila adekvátní metody.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B Analytická část práce je postavena na analýze spádové oblasti nového penzionu s použitím správných metod. Hloubku analýzy však pro praktivcké použití bude třeba prohloubit.
Praktická využitelnost výsledků B Dosažené výsledky se dají použít v praxi. Projekt pro založení penzionu však bude nutné detailněji propracovat.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň A Formální i grafická stránka práce je na vysoké úrovni.
Práce s informačními zdroji, včetně citací B Teoretická část práce je zpracována kvalitně. Literatura použitá v diplomové práci byla náležitě citována.

Janošová, Lenka

Hlavní cíl práce ,,na základě kritické analýzy podnikatelské sektoru navrhnout projekt na založení malého podniku‘‘ byl naplněn jen částečně, autorka chtěla tímto projektem přesvědčit investory o výhodnosti investice do penzionu. Bohužel, práce je sepsána povrchně, často se omezuje jen na obecné konstatování, tvrzení nejsou podporována příklady, odkazy či zdroji. Spíše než o analýzy se tak jedná o popisy, ze zjištěných údajů autorka nevyvozuje závěry, neuvádí věci do souvislosti či kontextu. V některých pasážích dochází často k odbíhání k tématům nesouvisejících s autorčinou konkrétní situací, např. kroky při zakládání společnosti, přitom sama chce působit jako OSVČ, práce tím ztrácí na relevantnosti. Investor má proto z projektu pocit, že pro něj neexistují žádné důvody pro vstup do odvětví ubytovacích služeb – mnoho podniků z oblasti odchází, existuje vysoká konkurence, demografické změny v populaci ohrožují podnikání, vysoká míra korupce ve státní správě je překážkou pro získání dotací. Stanovení dílčího cíle, který nepřispívá k naplnění hlavního cíle, ale je mu dokonce nadřazen, považuji za bezpředmětné. Práce postrádá logickou návaznost jednotlivých částí, autorka si v různých částech práce protiřečí (např. v nákladových kalkulacích vybavení penzionu se objevuje rozdílný inventář oproti předchozím kapitolám, některé vybavení není zohledněno vůbec), přehlednost práce rovněž snižují gramatické, stylistické a terminologické chyby. Za vcelku závažné lze považovat zaměňování SWOT matice za SWOT analýzu (autorka se dokonce pokouší SWOT analýzu zhodnotit, přitom ta by již měla být hodnocením SWOT matice), chybné definice (např. živnost na str. 15), používání starého Obchodního zákoníku, přestože je odkazováno na nový Zákon o obchodních korporacích nebo špatné pochopení definice příležitostí u SWOT matice. Co se týče obsahového zpracování, autorčina povrchnost a popisnost se nejvíce projevuje v kapitole o analýze současného stavu sektoru. Znatelně postrádám statistické ukazatele (vývoj sektoru turismu, počet konkurentů v okolí a jejich nabídka služeb apod.), zhodnocení zpracovaných tabulek u SLEPTE analýzy či SWOT matice, případné dopady na penzion. Samostatnou kapitolou je potom provedené dotazníkové šetření, které je zde spíše pro formu – chybí popis okruhu respondentů (konstatování ,,rozeslání širokému rozpětí respondentů'' nepovažují za dostatečné), není zmíněna pilotáž dotazníku ani způsob jeho distribuce (časové rozpětí, použitý software), nedozvídáme se nic ke způsobu výběru otázek a odpovědí, jejich význam pro cíl práce, jaké závěry měla autorka v úmyslu zjistit, některé otázky jsou nejednoznačné zadané (např. Jak často jezdíte na dovolenou? – co si má respondent představit pod pojmem dovolená? nebo Jak daleko jste ochotni jet na dovolenou/firemní akci/školu v přírodě? – o škole v přírodě nebo firemní akci většinou respondent nerozhoduje), relevantnost výsledků je značně zpochybněna i výsledným věkovým složením respondentů. Autorka nicméně i přesto na jejich základě stanovuje cenu za noc na osobu, s ostatními získanými informacemi dále nepracuje, jen je konstatuje nebo vyvozuje mylné závěry, přitom kvalitně zpracované dotazníkové šetření mohlo být cenným zdrojem informací o cílových skupinách, pokud by obsahovalo otázky na počet dětí, příjem, požadované služby či využívané komunikační kanály k získání informací o nabídce ubytování. Za problematické považuji i strohé zpracování distribučních kanálů a propagace celkově (včetně neúplné kalkulace nákladů, která zapomíná na provoz). Využity jsou pouze základní možnosti-webové stránky, tištěné letáky, elektronický katalog, vývěsní tabule s denním menu. Pokud by autorka více prozkoumala oblast posledních trendů, zjistila by, že o rodinných dovolených rozhoduje většinou žena a využívá k tomu spíše elektronické nástroje, jako jsou diskusní fóra, čtení PR článků, Facebook, ale například i slevové servery, PPC reklama, SEO vyhledávání nebo bannery jsou v posledních letech populární.

Splnění stanovených cílů D
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod D
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry E