HOMOLA, S. Počítačem řízená frézka [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.

Marada, Tomáš

Cílem diplomové práce byl návrh a realizace počítačem řízené frézky pro obrábění neželezných materiálů jako jsou hliník, dřevo, plast a plexisklo. Jedná se o středně obtížnou úlohu s velkou částí praktické realizace mechanické části. Diplomant se seznámil se stávající konstrukcí frézky a navrhl nový 3D model, který byl následně vyroben převážně z konstrukční oceli. Po sestavení stroje se student seznámil s elektroinstalací a dále se věnoval návrhu řídicího programu. Ten byl realizován v programu TwinCAT 2. Program byl navržen tak, že je schopen jak ručního obrábění, tak dle NC programu. Funkčnost navržené a realizované CNC frézky byla ověřena na několika různých materiálech. Cíle práce byly splněny a zadané téma lze tedy považovat za splněné v požadovaném rozsahu.

Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry C

Vetiška, Jan

Studentem zvolené téma je poměrně široké a zahrnuje kompletní návrh a realizaci počítačem řízené frézky. V zadání bylo zvoleno pět dílčích cílů. První byl rešerše v oblasti malých cnc frézek. Tento není v textu práce příliš dobře zpracován. Z de bych očekával několik typů kinematik malých frézek a srovnání jejich vlastností. Druhý cíl byl stanovení technických parametrů navrhovaného stroje. Toto je popsáno v kapitole 4.2.3.1 až po kapitolu 5. Student zde správně vychází při určování jednotlivých parametrů stroje z výpočtu řezné síly, od kterého se odvíjí dimenzování jednotlivých pohonných soustav. Třetí cíl, konstrukční návrh stroje v 3D modelu, je popsán v kapitole 4.1 a ž 4.2.2. Zde je vyhotoven 3D model stroje. Zde postrádám analýzu odolnosti rámů stroje vůči vibracím, která by ukázala, jestli jsou rámy a vedení správně dimenzovány. Dále v návrhu postrádám konstrukční opatření pro možnost seřízení geometrie stroje (seřízení přímočarostí a kolmostí jednotlivých os). V cíli čtyři měl student vybrat vhodnou elektroniku pro řízení krokových motorů. Jím zvolené řešení je pro danou aplikaci adekvátní. Poslední částí zadání byla realizace navrženého stroje. Splnění tohoto úkolu demonstruje studen na obr. 51. V celé práci se vyskytují chyby v názvosloví používaném v obráběcích strojích např. v kapitole 1.2 základní rám správně lože stroje, bočník správně stojany atd. V kapitole 4.1.4.1 je na obr. 44 je zobrazen navržený souřadný systém stroje. Tato orientace os se používá spíše u vertikálních soustruhů. Po formální a jazykové stránce by mohl být text práce lépe zpracován. Student ne příliš dobře pracuje se styly nadpisů a nesedí mu poté číslování jednotlivých kapitol např. za kapitolou 4.2.4 následuje kapitola 4.1.4.1. I přes popsané nedostatky hodnotím práci jako dobrou a doporučuji ji k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry C

eVSKP id 83818