BARABÁŠOVÁ, I. Prací proces a jeho nároky na energii a vodu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.

Bobák, Petr

Studentka Iveta Barabášová na své bakalářské práci pracovala průběžně a aktivně vyhledávala konzultace, na které se vždy svědomitě připravila. Osobně oceňuji, že při řešení práce samostatně využívala znalostí získaných v průběhu bakalářského studia např. z oblasti statistického zpracování dat. Rovněž jsem byl příjemně překvapen vysokou úrovní její práce s aplikacemi MS Word a Excel, což bohužel v současnosti není mezi studenty vůbec časté. Její písemný, resp. grafický projev je kultivovaný. Prokázala, že je schopna samostatné práce, diskutovat výsledky a vyvozovat závěry. Celkově výkon paní Barabášové hodnotím jako velmi dobrý až výborný a doporučuji práci k obhajobě.

Touš, Michal

Autorka se ve své práci věnuje pracímu procesu a vyhodnocení spotřeb energií a vody. Využívá při tom zázemí laboratoře energeticky náročných procesů, které disponuje jak prádelenským zařízením, tak detailním sběrem dat. Oboje je přehledně zpracováno v teoretické části práce. V praktické části se autorka věnuje vyhodnocení naměřených dat z pracích procesů za účelem porovnání dvou způsobů ohřevu – parního a elektrického. Vzhledem k tomu, že se jedná o práci s empiricky zjištěnými daty, je potřeba jejich statistické zpracování. Plně postačující pro účely práce je použití základních popisných statistik. Zpracování dat proběhlo dle mého názoru standardně a bez chyb, kterých se občas někteří autoři nevyvarují. U zpracování dat z parního ohřevu autorka správně posuzuje, zda je pro další výpočty použití aritmetického průměru nebo mediánu v závislosti na pravděpodobnostním rozdělení dat. Právě zde často nastávají zmíněné chyby. Pro elektrický ohřev byla k dispozici data pouze ze tří pracích cyklů. Statistické vyhodnocení pro takto malý počet přináší závěry, jejichž věrohodnost není příliš silná. Nicméně není-li k dispozici více záznamů, nezbývá než pracovat s tím, co je. Vzhledem k hodnotám z ekonomického srovnání by zřejmě nedošlo ke změně závěru, že finančně výhodnější je praní s parním cyklem. Ovšem rozdíl by se mohl snížit. Dále by se mohl rozdíl snížit díky ceně tepla. Z textu neplyne, zda je uvedená cena tepla z ceníku Tepláren Brno, a.s. za připojení na horkovodní, či parovodní okruh. V případě parovodního zřejmě dochází k větším ztrátám a cena tepla by mohla být vyšší. Je tedy škoda, že autorce nebyla poskytnuta data k cenám energií. Z hlediska úpravy textu a grafického zpracování výsledků je práce na velmi dobré úrovni. Jedinou výtku mám k umístění některých obrázku, kdy první odkaz na obrázek v textu je až za obrázkem. Celkově je práce na velmi dobré úrovni a proto ji doporučuji k obhajobě.

eVSKP id 83881