NOVÁK, J. Návrh podvozku VUT200 TwinCobra [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.

Katrňák, Tomáš

V diplomové práci se student zabývá návrhem podvozku nově vyvíjeného letounu VUT200 TwinCobra. Práce je přehledně a správně strukturována. V prvních kapitolách věcně popisuje typy přistávacích zařízení, jejich základní části a na letounech stejné kategorie zobrazuje používané způsoby zatahování a konstrukční řešení. Druhy uspořádání a navržené varianty konstrukčního řešení analyzuje v kapitole 3 až 5, která je stěžejní částí diplomové práce. Vhodně uvádí celý podrobný postup řešení pro první variantu a pro další jsou detailní výpočty přehledně uvedeny v Příloze 1. V těle práce tak jsou jen nezbytná data a popis konstrukce. Student prověřil 9 možných variant zatahování podvozku do centroplánu a do motorových gondol. Důležitou částí je kapitola 6 - Výběr varianty, kde jsou názorně shrnuty výhody a nevýhody jednotlivých variant konstrukčních řešení a zvolena varianta číslo 9 k detailnímu rozpracování. V kapitole 7 jsou správně vypsány podmínky pozemního zatížení dle certifikačního předpisu CS-23 a vypočteny zatěžující síly pro přistávací, pozemní, boční i dodatečné případy zatížení. Závěrečná část práce je věnována výpočtu reakcí na jednotlivé podvozkové nohy a požadovanému základnímu pevnostnímu výpočtu hlavního podvozku. Nad rámec zadání student provedl i detailnější kontrolu pomocí metody konečných prvků na hlavních částech podvozkové nohy. Je potřeba zmínit, že student oboru Letecký provoz ve své práci zvládl i řešení zasahující do oblasti oboru Stavba letadel. Diplomant pracoval kontinuálně, svědomitě a pravidelně konzultoval se zadavatelem firmou Evektor i s vedoucím práce. Množství provedené práce, která byla vykonána při návrhu a v analýzách, se projevila v rozsahu a kvalitě odevzdané práce. Tím je diplomová práce prakticky využitelná a velmi přínosná pro projektu letounu VUT200 TwinCobra. Svým obsahem splňuje zadání, předkládá ucelený návrh podvozku, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Horák, Marek

Diplomová práce s názvem „Návrh podvozku VUT200 TwinCobra“ je rozčleněna na 8 kapitol. První kapitola je věnována obecnému popisu přistávacích zařízení běžně používaných na těchto typech letadel a doplněna o základní požadavky kladené na tyto konstrukční části. Druhá kapitola je pak blíže zaměřena na tříbodové přistávací zařízení s příďovým podvozkem a na možné způsoby jeho zatahování. Tato kapitola obsahuje také přehled ukázek konkrétních konstrukčních řešení zatahovacích podvozků u konkurenčních letounů. V následujících třech kapitolách 3, 4 a 5 již student prezentuje celkem devět vlastních návrhů řešení přistávacího zařízení použitelných u zadaného letounu, v nichž kromě samotného umístění jednotlivých podvozkových noh vzhledem k okolní konstrukci ověřuje i vliv jednotlivých řešení na centráž letounu a jeho stabilitu při pohybu na zemi. Tato rozsáhlá část práce je v šesté kapitole završena výběrem nejvhodnější varianty, především s ohledem na možné využití dědičnosti dílců s letounem VUT100 Cobra. Sedmá kapitola pak obsahuje kompletní výpočet zatížení zvolené varianty přistávacího zařízení. Na něj je navázána kapitola osmá, obsahující pevnostní výpočet hlavních podvozkových noh, a to jak analyticky tak i pomocí MKP. Na základě dosažených výsledků jsou v této kapitole navrženy takové úpravy konstrukce stávajících noh hlavního podvozku letounu VUT100 tak, aby bylo dosaženo maximální dědičnosti jednotlivých dílců při dodržení všech požadavků na pevnost a tuhost konstrukce. Celá práce je velmi kvalitně zpracovaná, přehledná a logicky uspořádaná. Rovněž práce s literaturou je na vynikající úrovni. I přes to, že práce obsahuje drobné překlepy, na první pohled poněkud nepřehledné členění kapitol 3 až 5 a místy v ní chybí odkazy na přílohy, je velice zdařilá a pro využití v praxi přínosná. Tato práce svým obsahem i rozsahem plně odpovídá zadání, a proto ji doporučuji k obhajobě.

eVSKP id 83900