KÖVÉR, O. Návrh jednomístného letounu podle předpisu UL-2 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.

Píštěk, Antonín

Student mel v zadání vypracovat návrh jednomístného letounu v UL kategorii. K vypracování přistupoval zodpovědně, konzultace byly tvůrčí a student v práci uplatnil celou řadu vlastních řešení. Projekt tvoří celkový návrh letounu a jako takový vyžadoval i uplatnění komplexních znalosti, které na úrovni bakalářského studia nebyly přednášeny. Přesto student vypracoval velmi hodnotnou práci a oceňuji i celkové odborné znalosti např. použití výpočtu MKP (ANSYS) a dobrou práci s literaturou.

Schoř, Pavel

V předložené bakalářské práci se student zabývá problematikou návrhu jednomístného letounu dle předpisu UL-2. V úvodních kapitolách student provedl rozbor parametrů již existujících podobných letounu a vytyčil koncepci navrhovaného letounu. V kapitole 5 student navrhuje geometrii křídla letounu. Na straně 29 student určil maximální součinitel vztlaku křídla 1.509 pomocí empirického vztahu z literatury. Dle teorie nosné čáry lze vypočítat maximální hodnotu součinitele vztlaku křídla jako 1.5298, což představuje dobrou shodu s empirickým výpočtem. Na straně 30 provádí student výpočet potřebné plochy křídla za předpokladu dodržení pádové rychlosti 75km/h se zasunutými vztlakovými klapkami při maximální vzletové hmotnosti. Bohužel při tom zaměňuje součinitel vztlaku křídla se součinitelem vztlaku letounu bez dalšího vysvětlení. Na straně 32 student uvádí poláru a vztlakovou čáru křídla vypočtenou dle programu XFLR5, momentová čára křídla chybí. Není jasné pro jaké Reynoldsovo číslo jsou tyto charakteristiky určeny. Kapitola 6 obsahuje návrh ocasních ploch dle doporučení z literatury. V kapitole 7 se student zabývá volbou pohonné jednotky. Je však uveden pouze výběr motoru, chybí zmínka o vrtuli. Kapitola 9 je věnována výpočtu obálek zatížení. V obrázcích chybí značení jednotlivých bodů obálek. Při výpočtu poryvové obálky student používá sklon vztlakové čáry na základě výpočtu ze str. 32. Neurčuje ale sklon v lineární oblasti. Odečtem ze vztlakové čáry na str. 32 lze přibližně určit sklon vztlakové čáry jako 4.8 rad-1. To přibližně odpovídá výpočtu pomocí teorie nosné čáry. Studentem vypočtený sklon vztlakové čáry je však 4.39 rad-1. V kapitole 10 je proveden výpočet zatížení motorového lože dle předpisu UL-2. Není jasné, jakým způsobem student určil sílu od tahu motoru v bodě A obálky. Dále je provedena pevnostní kontrola dle vypočteného zatížení a MKP systému ANSYS. Bohužel nejsou uvedeny vazebné okrajové podmínky. Přes uvedené nedostatky lze hodnotit práci jako velmi zdařilou. Svým rozsahem práce překračuje rámec bakalářského studia a je zřejmé, že student během tvorby této práce musel nastudovat velkou část problematiky stavby letadel. Při obhajobě práce nechť student vysvětli výpočet zatížení motorového lože v kapitole 10.

eVSKP id 83947