ŠEBÍK, M. Vliv geometrie vzorku na úroveň zavíracího napětí před čelem únavové trhliny [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.

Poduška, Jan

Bakalářská práce pana Marka Šebíka se zabývá plasticky indukovaným zavíráním únavové trhliny. Cílem práce bylo seznámit se s různými typy zavírání trhliny a metodami numerického modelování tohoto jevu, tyto poznatky aplikovat při tvorbě vlastních numerických modelů a pomocí nich pak postihnout případnou závislost úrovně zavírání trhliny na geometrii použitého vzorku. Práce je uspořádána do tří základních částí. V první části autor dostatečně podrobně a zároveň věcně a logicky seznamuje čtenáře s teorií, která se váže k dané problematice a s pojmy používanými v navazujících částech, tedy s lomovou mechanikou, únavou materiálu a různými typy mechanismů zavírání trhliny. Musím pochválit rozsah literatury použitý k nastudování problematiky, který čítá přes 20 zdrojů, z nichž většinu tvoří zahraniční odborná literatura a vědecké články. Druhá část je zaměřena na popis vytvořených numerických modelů a vyhodnocení úrovně zavírání trhliny, čemuž předchází krátká recenze přístupů k modelování zavírání trhliny. Použitá metodika tvorby modelu byla otestována porovnáním s dostupnými daty a především byly vytvořeny modely dvou typických vzorků, na kterých se na ÚFM testují únavové vlastnosti oceli EUROFER97. Vytvořené modely, byť dvojrozměrné, vykazují na bakalářskou práci značnou úroveň pokročilosti, neboť kombinují nelineární materiálový model, založený na experimentálních datech, s kontaktní úlohou, přičemž jsou realizovány formou parametrického makra pro systém ANSYS. Student se dokázal sám velmi rychle zorientovat v tvorbě maker v jazyce APDL a v následném zpracování výsledků konečnoprvkového modelování. V poslední části autor přehledně shrnuje a diskutuje dosažené výsledky. Časová náročnost výpočtů zde bohužel nedovolila postihnout příliš velký rozsah zatížení, což ale ani nebylo cílem předkládané práce. Přínos práce tkví zejména ve studentem perfektně zvládnuté metodice modelování plasticky indukovaného zavírání trhliny, které je srovnatelné se světovou literaturou. Student zvládnul připravit přehledná makra, která umožňují na jeho práci jednoduše navázat. Myslím si, že tato práce významně převyšuje požadavky kladené na tento typ prací. Celkový dojem z bakalářské práce je velmi dobrý a je vidět, že se autor v dané problematice orientuje. Kladně hodnotím i kvalitní grafické zpracování výsledků a absenci překlepů a pravopisných chyb. Pan Marek Šebík byl při plnění zadaných úloh vždy samostatný a pravidelně docházel na konzultace. Bakalářskou práci tedy hodnotím jako velmi zdařilou a doporučuji ji k obhajobě.

Ševčík, Martin

Předložená práce, která vznikla pod vedením Ing. Jana Podušky, si klade za cíl posoudit vliv geometrie zkušebního vzorku na úroveň zavírání únavové trhliny. Autor práce ke splnění stanoveného cíle využívá numerického modelování, konkrétně metodu konečných prvků. Práce je rozčleněna do tří na sebe navazujících celků. V úvodu autor popisuje základy lomové mechaniky, chování trhliny při únavovém namáhání a seznamuje čtenáře s problematikou zavírání únavové trhliny. Ve druhé části práce je nejprve popsán numerický model dvou zkušebních těles. Dále je ukázána porovnávací analýza, která potvrzuje správnost vytvořeného numerického modelu. Další část práce je již zaměřena na modelování chování oceli EUROFER 97. Poslední část práce přehledně shrnuje dosažené výsledky. Hodnocená bakalářská práce je zpracována na vysoké odborné i grafické úrovni. Autor práce ukázal, že existuje slabý vliv geometrie zkušebního vzorku na otevírací/zavírací napětí u míjivého zátěžného cyklu v tahu a za podmínek rovinné deformace. Dále ukázal, že otevírací/zavírací napětí mírně závisí na velikosti zatížení a na T-napětí. Autor práce prokázal, že pochopil nejen problematiku zavírání únavové trhliny, ale i poměrně náročné modelování nelineárních úloh v systému Ansys. O nadprůměrné znalosti systému Ansys svědčí i přiložené makro, které mimo jiné obsahuje cykly, práci s poli a další pokročilé funkce. Závěrem konstatuji, že předloženou práci považuji ve srovnání s ostatními obdobnými pracemi za nadprůměrnou, a tedy ji doporučuji k obhajobě.

eVSKP id 83674