STAREČEK, J. Návrh axiálního čerpadla pro zadané parametry [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.

Haluza, Miloslav

Diplomant prováděl hydraulické řešení axiálního čerpadla na parametry, které zadal podnik Sigma VVÚ, s.r.o. Cílem bylo dosažení co nejvyšší účinnosti v návrhovém bodě za použití CFD výpočtů. Diplomant si osvojil návrhové postupy při tvorbě hydraulicky činných ploch, pracoval iniciativně, výsledkem diplomové práce je návrh kvalitního axiálního čerpadla pro specifické otáčky ns= 680. Diplomant pracoval při konečné části návrhu samostatně, hydraulické řešení je optimalizováno co se týká proudění v oběžném kole i ve statoru při dosažení požadované měrné energie při zadaném průtoku. Práci diplomant doplnil i pevnostní kontrolou lopatky oběžného kola a hřídele. Práci doporučuji k obhajobě.

Dobšáková, Lenka

Bc. Jakub Stareček provádí ve své práci návrh a optimalizaci axiálního čerpadla pro zadané parametry. Cílem optimalizace pomocí CFD je získání čerpadla s účinností vyšší jak 88%, hodnoty, jíž dosahovalo čerpadlo vyvinuté ve společnosti Sigma. V první části práce se diplomant zabývá rešerší z oblasti čerpadel s důrazem na axiální stroje, jež jsou tématem práce. Dále je v této části popsán návrh čerpadla pomocí konformního zobrazení. Druhá část práce se zabývá návrhem a optimalizací řešeného axiálního čerpadla. Návrh čerpadla spočívá z návrhu náboje, tloušťky a tvaru lopatky rotoru a statoru a návrhu výstupní části čerpadla. Součástí je také pevnostní výpočet. Návrh a optimalizace čerpadla byla provedena velmi dobře. V rámci časových možností diplomové práce se ale nepodařilo překročit hranici účinnosti 88%. Diplomant však v závěru uvádí další možnosti optimalizace čerpadla a tím navýšení účinnosti. Práce je napsána mírně zmateným způsobem a jakoby pozpátku. Příkladem může být následující případ: Již od kapitoly 6 jsou v textu práce prezentovány hodnoty získané optimalizací pomocí CFX, ale popis výpočetní sítě je uveden až v kapitole 10. Na kapitolu 10 v předchozích kapitolách není žádný odkaz a tak může být čtenář zmaten tím, kde se optimalizované hodnoty vzaly. U rovnic chybí uvedení významů členů. Počet lopatek je v textu uveden jen tak mimochodem až v kapitole 8.2. V textu často chybí odkazy na obrázky či grafy. Obecně chybí více obrázků vysvětlujících situace, které jsou z psaného textu těžké na představu. Práci doporučuji k obhajobě.

eVSKP id 83343