VAŇKOVÁ, E. Nelineární metody analýzy variability srdečního rytmu při metabolickém syndromu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.

Kubičková, Alena

Študentka popisuje v teoretickej časti práce podstatu vzniku variability srdečného rytmu (HRV), faktory ovplyvňujúce HRV signál predovšetkým zo zameraním na metabolický syndróm, ktorý bližšie popisuje. Ďalej sa venuje metódam analýzy HRV so zameraním na Lyapunovov exponent. Túto časť práce považujem za až moc stručnú. V praktickej časti realizovala funkčný program na výpočet Lyapunovova exponentu a použila ho na vyhodnotenie poskytnutých RR tachogramov so zaujímavými výsledkami. Výsledky popísala a štatisticky vyhodnotila. Škoda, že sa zdá že zamenila priemernú hodnotu Lyapinovova exponentu zdravých a pacientov s metabolickým syndrómom v prípade merania pri voľnom dýchaní. Ďalej hodnota štandardnej odchýlky zdravých jedincov zo skupiny s hlbokým dýchaním uvedená v tabuľke 2 bude pravdepodobne chybná a zníženie Lyapunovova exponentu, ktoré autorka v práci popisuje vzhľadom na obr. 14 (str. 25-26), na tomto obrázku nie je viditeľné. Taktiež je v práci nesprávne citovaný zdroj [14] na str. 11, namiesto ktorého tu mala byť uvedená štúdia, ktorú študentka zabudla zahrnúť do zoznamu literatúry. Ďalej je v práci v jednom mieste zamenené slovo sympatický namiesto parasympatický (str. 10), zamenená vzorkovacia frekvencie (str. 18), chybný opis obrázkov (str. 28), nevysvetlenie parametru h (str. 20), chybné použitie citácie [19] (str. 17), posunutie poradia čísiel v odkazoch na obrázky (str. 29-31), občasné nejasnosti vo vyjadrovaní, preklepy, nejednotný štýl odsadzovania prvého riadku odstavcov, nejednotné označovanie RR intervalov, chybné vysvetlenie jednej skratky a ďalšie menšie nedokonalosti v zozname skratiek. Literárne zdroje sú prevažne kvalitné a prevažne české. Študentka konzultovala často ale predovšetkým v poslednom mesiaci, čo pravdepodobne viedlo k nedostatkom predovšetkým zapríčinených časovou tiesňou. Prácu celkovo hodnotím ako dobrú.

75

Kozumplík, Jiří

Cílem Bakalářské práce je možnost využití nelineárních metod analýzy variability srdečního rytmu (HRV) při metabolickém syndromu. V úvodní části se autorka zaměřila na úvod do elektrokardiografie a problematiku HRV, faktory, které HRV ovlivňují. Dále popisuje metabolický syndrom a nastiňuje možnosti vedoucí k jeho zjištění. Prvním požadavkem formulovaným v zadání práce je literární rešerše v oblasti nelineární analýzy HRV, především pomocí Lyapunovova exponentu. Této problematice se věnuje kap.4 (str.12 až 16), kde jsou uvedeny lineární metody analýzy HRV a vlastní přehled nelineárních metod je uveden na dvou stránkách s odkazem na jediný zdroj a je velmi povrchní. Pokud se jedná o Lyapunovův exponent, je jeho popis velmi mlhavý. Autorka se omezila jen na stručný popis realizace převzatého algoritmu, který popsala blokovým schématem na str.17 až 23. Pro výpočet hodnoty Lyapunovova exponentu uvádí vzorec (str.20), kde není popsán význam písmene „h“ a kde figuruje vzorkovací perioda časové řady, za kterou dosadila hodnotu 1. Dále pracuje s posloupnostmi intervalů RR a předpokládá tím automaticky tepovou frekvenci 1 Hz, což odporuje skutečnosti, navíc zpracovávala HRV různých pacientů s odlišnou průměrnou tepovou frekvencí. Skutečnost, že je posloupnost intervalů RR neekvidistantní, nebere v úvahu. Na str.24 autorka popisuje náhradu chybných intervalů RR nicméně neuvádí, jaké hodnoty považuje za chybné. U krabicových grafů na obr.18 a obr.20 jsou skupiny zdravých a nemocných jedinců (označené jako 1 a 2) zaměněny, což čtenáře mate. Navíc nejsou na obou grafech popsány vertikální osy. Výsledky, kterých dosáhla, autorka statisticky vyhodnotila. K samotnému textu mám následující připomínky. Často jsou zaměňovány pojmy statistický za statický (jako by si autorka neuvědomovala rozdíl mezi nimi), na několika místech má problém se skloňováním jména matematika Lyapunova, (viz např. název kap.5 „Lyapunovov exponent“). Není jasné, proč převádí kmitočtová pásma signálu HRV na dechové cykly za minutu (str.14). V práci je řada drobných chyb a překlepů. Přes uvedené výhrady konstatuji, že autorka splnila požadavky formulované v zadání.

70

eVSKP id 84400