DOLEŽAL, P. Příčiny poruch a selhání LED při provozu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2015.

Pavelka, Tomáš

V uvedené práci se student Petr Doležal zabývá příčinami vzniku poruch polovodičových světelných zdrojů při jejich provozu. Práce je rozdělena do kapitol, které pokrývají všechny požadavky plynoucí ze zadání. V teoretické části student představuje princip funkce LED, typické vlastnosti tohoto typu světelného zdroje, jeho výhody a nevýhody, principy konstrukce jednotlivých provedení, vlastnosti světla z pohledu sledovaných parametrů a také provádí rešerši v oblasti možných příčin vedoucích ke vzniku poruch LED. Tato část je provedena poměrně stručně, nicméně vzhledem k požadovanému rozsahu práce dostatečně. V praktické části práce student provedl sestavení pracoviště pro měření vybraných vlivů, které mohou vést k poškození LED, a provedl měření na vybraném typu LED. Výsledky měření jsou přehledně prezentovány, nedostatek lze spatřovat v nedůsledné diskuzi výsledků měření, která by mohla být důkladnější. V práci také chybí důkladnější rozbor možných nepřesností měření plynoucích z použitých metod, přístrojů apod. Závěry práce jsou však jasně prezentovány a dávají tak přehled o provedených zkouškách i jejich výsledcích a z těchto výsledků jsou jasně prezentována i opatření, která je nutno provést při návrhu svítidla s LED světelnými zdroji. Aktivita studenta během zpracování bakalářské práce byla příkladná, student dokázal konzultovat konkrétní problémy a byl vždy dobře teoreticky připraven. Během měření a zpracování této práce student také projevil vysokou míru samostatnosti. Daná práce pokrývá všechny body zadání, formálně i obsahově je na dobré úrovni. Z těchto důvodů danou práci doporučuji k obhajobě u SZZ a doporučuji její hodnocení známkou velmi dobrou (B).

85

Krbal, Michal

Teoretická část práce studenta Petra Doležala je dělena na plynule navazující kapitoly, které popisují princip činnosti LED, vývoj konstrukčního řešení a dosahované parametry. Následuje kapitola popisující základní vlastnosti světla. K stěžejní části práce patří Kapitola 4, ve které student popisuje jednotlivé druhy poruch světelných diod, včetně doporučení, jak těmto poruchám předejít. Na tuto kapitolu navazuje rozsáhlé laboratorní měření simulace většiny zmíněných poruch. Tuto kapitolu zároveň shledávám největším přínosem, především ke kreativnímu přístupu studenta a podrobnému zhodnocení naměřených hodnot. Práce rozsahem i obsahem splňuje zadání. Po formální stránce nemám připomínek. Práci doporučuji k obhajobě u SZZ.

92

eVSKP id 85002