KOCOUREK, O. Problematika jízdy a brzdění tramvajových vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2015.
Předložená diplomová práce splňuje svým obsahem a rozsahem zadané cíle. Diplomant prokazal schopnost samostatně vyřešit zadaný inženýrský problém. Veškerá experimentální měření probíhala za spolupráce s DPMB a.s., která diplomant vcelku samostatně organizoval, výsledky zpracovával a průběžně vyhodnocoval ke konzultacím. Práce splňuje požadavky na daný typ VŠKP, proto práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň | D | Počáteční malá písmena v obsahu u kapitol např. 1.1, 1.2, 1.3, 2.1, 6.2 a 6.4. Např. na str. 11 není na konci 1. odst. uvedeno "č." před označením vyhlášky 173/1995 Sb., atd. V názvu kap. 3 je překlep "BZDĚNÍ" namísto správného "brzdění". Na většinu těchto nedostatků byl diplomant upozorněn na konzultaci. Graf 4 - chybí popis zejména svislé osy vč. jednotek. | |
Odborná úroveň diplomové práce | C | V tab. 6 jsou chybně uvedeny jednotky zpomalení. U označení druhu brzdy (správně v tab. 6 spíše druhu brzdění) "čelisťová" mělo být zřejmě uvedeno správně "zajišťovací". Tab. 24 - uváděno srovnání MFDD XL meter a MFDD vlečné kolo - není správně, u vlečného kola je zpomalení hodnota počítaná, nikoliv měřená (stejně tak u dalších tab.). | |
Přínos pro praktické i teoretické využití | A | Výsledky naměřených hodnot zpomalení i zrychlení tramvajových vozidel mohou být využity jak při znalecké, tak i pedagogické činnosti. | |
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 | B | Literatura, citace a použité zdroje jsou uvedeny vcelku v souladu s příslušnou citační normou. | |
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody | B | Některé hodnoty mohly být kromě tabulkového uspořádání zpracovány názorně v grafech. | |
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem | B | Diplomant si teoretickou částí připravil vcelku dobrou základnu pro experimentální část práce. | |
Splnění cíle a rozsahu zadání | A | Práce svým rozsahem a obsahem splnila zadané cíle. |
Úlohy diplomové práce jsou soustředěny do několika témat, které jsou nutné pro objasnění všech okolností pro brzdění vozidel na dráze tramvajové. Rozbory platné legislativy v porovnání s vnitropodnikovými předpisy jasně ukazují na tendenci zvyšování bezpečnosti u DPMB, a. s. Nicméně zajímavým faktem je porovnání s ostatními DP v rámci ČR, kde tyto ambice nejsou patrné a hodnoty brzdných zpomalení jsou zatím uvažovány pouze v legislativní míře. Diplomant se dále zabývá teorií brzdění tramvajových vozidel a zcela správně nastínil problematiku adheze. Tato problematika mohla být více rozvedena, ale pro potřeby této práce je dostatečná. Všechny důležité faktory ovlivňující brzdu ve vztahu kolo-kolejnice jsou zde zmíněny. V další kapitole se diplomant zabývá metodami možného měření zpomalení vozidel dvěma metodami, současnou metodou pátého kola a snímačem zrychlení. Zde postrádám informaci o případných dalších metodách byť jen teoreticky zmíněných pokud existují. Zajímavé téma je srovnání brzdění tramvajového a osobního vozidla. I když toto téma zdánlivě nesouvisí s touto problematikou a nelze je srovnávat z hlediska této úlohy, nicméně je toto srovnání velmi důležité z pohledu městské dopravy provozované na tramvajové dráze souběžně s místní komunikací jejich křížení atd. Hodnoty zpomalení jsou pochopitelně zcela rozdílné a je třeba si toto uvědomit zejména při školení řidičů jak dopravních podniků, tak řidičů silničních vozidel. V DPMB dle statistik totiž denně dochází ke střetům se silničními prostředky. V závěru diplomové práce se diplomant věnuje celkovému zhodnocení a rozborům zjištěného měření na vozidlech. Velmi dobře vyhodnotil a navrhnul opatření pro zvýšení bezpečnosti. Naměřené hodnoty tak budou sloužit jako podklady pro vyhodnocování technicko-bezpečnostních zkoušek a jejich hodnocení a posuzování v rámci vnitropodnikových předpisů. Dále mohou být podkladem pro budoucí legislativní oporu a případnou úpravu norem. Hledisko přesnosti měření tak i nadále zůstává námětem pro budoucí úpravu a jeho zkvalitnění. Z této práce jednoznačně plyne nutnost zamyšlení se nad současnou metodou pátého kola a nalezení optimálnější varianty měření. Závěrem konstatuji, že diplomová práce je vypracována na velmi dobré úrovni. Pro potřeby DPMB, a. s. a celkový přehled je tato práce klíčová a je velkým přínosem. Nyní je další krok na DPMB, a. s., jakým způsobem bude tyto hodnoty posuzovat a vytvářet tak lepší podmínky pro všeobecnou bezpečnost zejména v tramvajové dopravě. Problematiku je však nadále nutné bedlivě sledovat a hodnotit, aby DPMB, a.s. plnil co nejvyšší standard v bezpečnosti dopravy.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Úplnost vypracování | A | Diplomant splnil všechny body zadání diplomové práce. | |
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce | A | Po uvedení do problematiky pracoval samostatně a aktivně. | |
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody | B | Některé dílčí úlohy mohly být více teoreticky rozpracovány, nicméně na výsledek této práce nemají vliv. | |
Obtížnost a správnost řešení | B | Je postrádána další zmínka o dalších možných metodách měření zpomalení v reálném provozu, pokud existují. | |
Přínos pro praktické i teoretické využití | A | Pro dopravní podnik mají naměřené hodnoty velký význam a je potřeba s nimi nadále pracovat. Takto podrobné měření u dopravního podniku neexistuje. | |
Odborná jazyková úroveň | A | Bez připomínek. | |
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky | B | Některé tabulky mohly být více graficky zpracované, ale pro přehled jsou dostačující. |
eVSKP id 82430