VEPŘEK, K. Analýza rizik hydroizolačních systémů staveb [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2015.

Novák, Jindřich

Student vypracoval svou závěrečnou práci v souladu se zadáním a to v rozsahu 102 stran textu a 7 stran příloh. Práce je rozdělena do kapitol, které na sebe logicky navazují. V kapitole č. 3 diplomant vysvětluje pojmy a definice, které bude potřebovat v dalších částech práce. Rozsáhlá je kapitola č. 5, která se věnuje materiálům a systémům používaných pro hydroizolace staveb. Tato kapitola je rozdělena na dvě části. První se věnuje hydroizolacím spodní stavby a druhá část je věnována hydroizolacím střešních plášťů. V této kapitole kladně hodnotím, že se zde student věnuje bílým vanám, které se převážně používají v zahraničí a hydroizolačnímu systému s možností kontroly a aktivace. Stěžejními jsou kapitoly č. 6 a č. 7., kdy kapitola č. 6 je věnována rizikům, které mohou v životnosti hydroizolace nastat od návrhu až po konec životnosti hydroizolace. Závěrem této kapitoly je graf s procentuálním zastoupením vad hydroizolačních materiálů. Kapitola č. 7 se zaměřuje na prevenci vzniku vad a to jak možnými zkouškami, tak pomocí kontrolních a zkušebních plánů, které se v praxi používají. Závěrem teoretické části jsou uvedeny tabulky s možnými riziky jednotlivých hydroizolací s popisem možné sanace a prevence. Rizika jsou i vyhodnoceny podle umístění hydroizolační vrstvy v konstrukci. V praktické části jsou uvedeny čtyři příklady nefunkční hydroizolace na reálných stavbách. Vždy je popsána porucha, která se vyskytuje na konstrukci. Následně je analyzována příčina poruchy a v závěru je doporučení pro sanaci nefunkční hydroizolační vrstvy. Celkovou úroveň diplomové práce snižuje použitá nepřesná terminologie či drobné pravopisné chyby - například strana 91 „zatíkání do konstrukce“, strana 97 termín „obnovení klempířské práce“ místo termínu „ obnovení klempířských konstrukcí“, strana 47 „Při izolací plochých střech“ atd. Z grafického hlediska bych doporučoval, aby na straně č. 66 až 77 byl nadpis stejně otočen jako tabulky. Rovněž v práci chybí seznam tabulek, obrázků a grafů. Z odborného hlediska mám následující připomínky: 1) V diplomové práci nejsou používány odborné termíny v souladu s platnými českými normami. Například na straně č. 38 se hovoří o pojistné hydroizolaci. ČSN 73 1901 – Navrhování střech – Základní ustanovení používá pojem „doplňková vodotěsnící vrstva“. 2) Na straně č. 66 je uvedena jehlová zkouška pro ověření těsnosti spojů asfaltových pásů. Jehlová zkouška se používá pouze u svařovaných fóliových hydroizolací. Tato zkouška by měla být uvedena na následující straně. 3) Na straně č. 88 se hovoří, že balkonová konstrukce je tvořena ocelovými nosníky a pálenými překlady. Dle přiložené fotografie se nejedná o pálené překlady, ale o stropní vložky Hurdis. 4) V závěrečné práci postrádám odkazy na příslušnou legislativu - například na vyhlášku č. 499/2006 Sb. o dokumentaci staveb. Tato vyhláška upravuje náležitosti projektové dokumentace a vedení stavebního deníku. 5) Rovněž mi v diplomové práci chybí stručně popsána norma ČSN EN ISO 9001 Systém managementu kvality – požadavky. Otázky k obhajobě a připomínky k diplomové práci: 1) Jak by student prováděl sanaci nedostatečného krytí výztuže u bílé vany přidanou vrstvou betonové mazaniny s novou hydroizolační vrstvou? 2) Proč student u sanace balkonu zvolil takto konzervativní řešení a nevyužil systémové například od výrobce Schlüter - systems?

Splnění cíle a rozsahu zadání C
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem D
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody D
Odborná úroveň diplomové práce D
Přínos pro praktické i teoretické využití D
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 B
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň D

Čech, Josef

Diplomová práce se zabývá analýzou rizik, které jsou zaměřeny na hydroizolační systémy spodní stavby a střešního pláště. V první části nás autor seznamuje s historií a s nejběžněji používanými materiály na ochranu stavby proti vodě. V následující části se zaměřuje na rizika hydroizolačních systému, prevencí vzniku vad a nakonec možnostmi oprav hydroizolačních systémů. Velmi důležitou kapitolou je shrnutí rizik u hydroizolačních systémů, ve které jsou vypracovány tabulky s riziky hydroizolačních systémů vždy podle místa použití a zvoleného hydroizolačního materiálu. V závěru práce jsou popsány příklady vad hydroizolačních systémů na skutečných objektech, které jsou doloženy názornými fotografiemi. Student prokázal, že se orientuje v problematice spojené s hydroizolací staveb. V práci není uvedeno, jakou vodou je stavba namáhána. V textu se vyskytují neodborné výrazy. V rizikách hydroizolací nejsou zahrnuty rizika spojná s chemickým poškozením, a někde chybí i rizika spojená s mechanickým poškozením v průběhu realizace stavby. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

Úplnost vypracování B Diplomová práce je vypracována v souladu s jejím zadáním a došlo k naplnění cíle diplomové práce.
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce B Ke zvolenému přístupu k řešení diplomové práce nemám připomínky.
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody C Úroveň zpracování diplomové práce je dobrá. Nedoporučoval bych převzít všechny grafy od jednoho zdroje, pokud zde navíc není uvedeno, z jakých vstupních dat byly grafy sestaveny.
Obtížnost a správnost řešení C Práce klade vysoké nároky na znalosti z problematiky hydroizolace staveb a to jak na znalosti teoretické, tak i praktické. Do rizik poškození hydroizolace nebylo zahrnuto chemické poškození, ke kterému může dojít jak při realizaci, tak i při následném užívání stavby. Konec životnosti hydroizolace je také ovlivněno provozem nemovitosti. U skládané krytiny je u rizika netěsnost u prostupů (klempířské práce) uvedeno sanační opatření "nová skladba krytiny". Podle mého názoru zde má mít jako sanační opatření uvedeno oprava lemování (případně oplechování) prostupů.
Přínos pro praktické i teoretické využití B Práce má praktické i teoretické využití. V celém životním cyklu stavby se setkáváme s riziky spojenými s hydroizolacemi stavby. Pro praktické využití bych doporučil ještě rizika rozdělit na rizika spojená s realizací stavby, za která zodpovídá zhotovitel a rizika spojená s užíváním stavby, za která zodpovídá stavebník (investor).
Odborná jazyková úroveň C Text práce je čtivý a srozumitelný. V textu se vyskytuje pár neodborných výrazů. Například jako pálené překlady jsou označeny stropní vložky HURDIS.
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky C Po vizuální stránce práce vypadá dobře. Text je zarovnán do bloků a jsou do něho vkusně vloženy obrázky a grafy spolu s jejich popisem. Tabulky rizika hydroizolací nejsou očíslovány. Práce neobsahuje seznam použitých zkratek. Hlavně v úvodní teoretické části postrádám citace pod čarou.

eVSKP id 82607