KRISTEK, M. Ultrazvuk v diagnostice materiálů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2015.

Kazelle, Jiří

Student Michal Kristek vypracoval bakalářskou práci s názvem ULTRAZVUK V DIAGNOSTICE MATERIÁLŮ (ULTRASOUND IN MATERIAL DIAGNOSTICS). Cílem bakalářské práce bylo prostudovat fyzikální základy ultraakustiky a seznámit se s možnostmi využití ultrazvuku v diagnostice materiálů. Dále se seznámit s funkcemi a obsluhou ultrazvukového zařízení EPOCH LT od firmy OLYMPUS a provést měření tlouštěk a rychlostí šíření ultrazvuku u vybraných materiálů. Práci rozdělil na 10 kapitol, kde 6 kapitol věnoval teoretickým záležitostem z oblasti ultraakustiky včetně fyzikálních základů. Rozsah a obsah této části považuji za dostačující pro dále uváděné skutečnosti, popisy zařízení a experimentální část. Kapitola 7 je věnována základnímu popisu ultrazvukového zařízení EPOCH LT. V 8. Kapitole jsou popsány a shrnuty experimentální výsledky. Práce je doplněna Závěrem a Seznamem použité literatury. Konstatuji, že zadání bakalářské práce bylo splněno. Student se nad rámec zadání zabýval návrhem laboratorní úlohy do předmětu Diagnostika a zkušebnictví. Student přistupoval k práci velmi iniciativně a zodpovědně, spolupracoval s vedoucím bakalářské práce, dodržoval dohodnuté termíny a respektoval všechna doporučení a zadané úkoly.

100

Frk, Martin

Při zpracování bakalářské práce se pan Michal Kristek držel zadání a podle toho odpovídá i obsahová náplň teoretické i praktické části. Je zbytečné vyjmenovávat popis jednotlivých kapitol, když členové komise mají práci před sebou a přešel bych rovnou k hodnocení experimentální činnosti a zejména k připomínkám. Student poměrně dobře zvládl obsluhu ultrazvukového zařízení EPOCH LT fy. Olympus a v průběhu experimentální práce využil plně jeho potenciál při měření rychlosti šíření ultrazvukového vlnění, případně tlouštěk rozličných materiálů. Rovněž nastínil možnost využití ultrazvukových metod k identifikaci kompozitních materiálů s různým podílem plniva a směsných kapalných soustav. Nevýhodou metody je snad nutnost mít vždy určitý etalon, na kterém se získají základní informace o zkoušeném materiálu a experimentálně se vyhodnocují vzájemné odchylky, ale to je již v současnosti vlastnost většiny moderních diagnostických metod. Abstrakt na mě působí velice stroze a připomíná jen mírně přeformulované zadání práce. Domnívám se, že mohl být zpracován trochu rozsáhleji a konkrétněji. To se ani nezmiňuji o jeho anglickém překladu. V práci jsem nenašel seznam symbolů a z uvedeného důvodu jsem nenašel i význam sčítanců v rovnici (2.6). Mohu se jen domnívat, že se jedná zřejmě o akustický tlak, který je však o rovnici výše označen velkými písmeny. V lineárních grafických závislostech uvedených na Obr. 17 a Obr. 21 by bylo vhodné uvést rovnici regresi, byť empirickou, vyjadřující závislost rychlosti šíření ultrazvuku pro směsné kapalné a tuhé materiálové soustavy o různých poměrech. Rovněž vyjádření míry shody naměřených a aproximovaných průběhů mohlo být kvantifikováno hodnotou spolehlivosti, tj. koeficientem determinace R^2. Při zpracování práce bylo využito sice dostatečného množství literárních zdrojů, ale majoritní část pochází z Internetu. Domnívám se, že při kvalitách studenta bylo možné použití alespoň jednoho zahraničního literárního zdroje z oblasti NDT. Závěrem bych autora bakalářské práce chtěl upozornit, aby používal v textu práce odkaz na citovanou literaturu. V celé práci jsem nenašel v textové části jediný odkaz, výjimku tvoří odkazy u obrázků. K uvedené práci mám další následující věcné a formální připomínky, na které jsem nucen jako oponent upozornit: • text práce je až příliš segmentován do kapitol; některé kapitoly (2.2., 2.3., 4.2.) obsahují pouze odrážky, kapitola 5.4 (str. 21) dokonce jen dvě slova, • nižší úroveň některých převzatých obrázků jen s velmi těžko čitelným českým, případně anglickým popisem (str. 15, Obr. 3, str. 19, Obr. 6, str. 23, Obr. 10), • použitá nádoba, vyobrazená na Obr. 14 – 15. (str. 29), není z boritokřemičitého skla, ale jedná se o polykarbonát (PC), • ostatní drobné stylistické i typografické nedostatky výše neuvedené. Bakalářskou práci se panu Kristkovi povedlo zpracovat na velmi dobré odborné úrovni a práci doporučuji k obhajobě.

94

eVSKP id 85761