BURÝŠEK, J. Obnovitelné zdroje energie pro rodinný dům [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2012.

Fortelný, Zdeněk

Bakalářská práce v první části podrobně popisuje obnovitelné zdroje energie. Druhá část je věnována návrhu obnovitelných zdrojů pro rodinný dům. Jsou zde stanoveny ztráty budovy a jsou řešeny zdroje pro vytápění a TUV. Je navržen i zdroj pro výrobu elektrické energie. Návrhovou část doplňuje jednoduchá ekonomická analýza.

Špiláček, Michal

Tato práce se zabývá obnovitelnými zdroji pro rodinný dům a je rozdělena na dvě části. První, rešeršní, rozebírá technologie přeměny obnovitelných zdrojů energie na využitelnou energii tepelnou a elektrickou. Kvalitu této části snižuje absence odkazů na zdroje přímo v textu. Nejdříve jsou dobře popsány technologie využívající energie větru, poté následuje horší kapitola pojednávající o energii slunečního záření, která obsahuje faktické chyby, když umisťuje ČR místo do mírného pásma do pásma subtropického a když u Trombeho stěny nabývá dojmu, že akumulace tepla záleží na barvě, nikoliv materiálu objektu. Třetí kapitola se zabývá geotermální energií, její klasifikací a možném využití. Zde by se v úvodu dalo spekulovat, co považuje autor za jaderné reakce, kdy vysvětlení je možné dvojí – samovolný rozpad prvků, který je možný, a štěpení jader, které pravděpodobně nenastává. Dále je zde nekonzistence ve kvalifikaci tepelných čerpadel. Autor uvádí, že geotermální energie se neřadí do obnovitelných zdrojů a následně pojednává o teplených čerpadlech. Ale z pěti uvedených technologií tepelných čerpadel 3 využívají primárně sluneční záření a pouze dvě geotermální energii, kde navíc pouze technologie hlubinného vrtu má jistotu skoro 100% využití geotermální energie. Popis základní funkce tepelného čerpadla je mírně zmatený a popis funkce čerpadel voda-voda a země-voda evokuje mylnou představu o funkci samotné. Faktická chyba se vyskytuje u topného faktoru, protože rozdíl teplot musí být ne nejmenší, ale největší. Čtvrtá a pátá kapitola o energii vody, respektive biomasy, jsou napsány dobře. Jen převzatý Obr. 4-1 má chybu v jednotce průtoku Q. Druhá část práce se zabývá samotnou aplikací obnovitelných zdrojů na vybraný objekt. Hned v úvodu nesedí výpočet spotřeby objektu. Autor uvádí 70 GJ za rok, ale s uvedenými hodnotami paliva je výsledek 128,25 GJ. Následují výpočty a zhodnocení výroby tepla a elektřiny. Ovšem v celé práci chybí výpočty a odkazy na zdroje, takže čtenář je seznámen pouze s výsledky, nikoliv s postupy a nemůže tak (nebo jen obtížně) prezentované výsledky replikovat. Každopádně výsledky jsou zpracovány přehledně a čísla vypadají, že jsou správné a tak bylo splněno zadání. I přes zmíněné nedostatky doporučuji práci k obhajobě.

eVSKP id 47229