HAMAN, T. Lis LKJP 630 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2012.

Posudky

Posudek vedoucího

Omes, Jiří

Autor závěrečné práce splnil zadané téma. V úvodu práce logicky a systematicky zpracoval rešerši na dané téma. Vyjmenoval jednotlivé součásti klikového mechanismu. Představil využití planetových převodovek předními výrobci kompletních pohonných jednotek. Právě planetová převodovka hraje v koncepci klikového lis LKJP 630 klíčovou roli. Tím, ale systematičnost a logičnost kroků v práci končí. Při definování hlavních parametrů se odkazuje na lisy obdobném koncepce a jmenovité síly, ale v úvodu zcela tyto parametry nedefinuje jako jeden s cílu práce. Závěrem pak mohl tyto parametry upravit dle návrhu. Návrhové a kontrolní výpočty jsou řazeny v nelogickém sledu napřeskáčku. Jednotlivé výpočty začínají konečným vzorcem, a pak následně jsou počítány proměnné v hlavním vzorci. Při kontrole kluzných ložisek na otlačení uvádí graf dovolených hodnot, ale již neuvádí dovolený měrný tlak z něho odečtený. Jen konstatuje, že je to v pořádku. Toto všechno přispívá k nepřehlednosti celé výpočtové zprávy. Po určitém úsilí při procházení výpočtů lze konstatovat, že autor neudělal vážnější chybu. Z práce vyplývá, že autor si osvojil problematiku návrhu setrvačníkového pohonu. Velkým přínosem je výpočet energií pro nižší počet zdvihů lisu v závislosti na schopnosti dobíjet setrvačník hlavním motorem. Celkový návrh spojkového hřídele s planetovou převodovkou působí kompaktním dojmem a plně vystihuje přednosti řešení, kdy planetová převodovka nahrazuje klasický předlohový hřídel. V samotných detailních výkresech je vidět, že autor využil všech doporučení při konzultacích. Nejsou zde vážnější chyby. Tyto výkresy lze využít pro výrobu. Závěrečnou práci doporučuji k obhajobě Otázka: V které části zdvihu je největší vodorovná složka síly vznikající na klikovém mechanismu?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Ptáček, Libor

Diplomová práce je zpracována dle zadání vytvořeného ve firmě Žďas, a.s. Výsledky diplomové práce budou využity pro zpracování výrobní dokumentace k dalšímu lisu z řady LKJP (jednobodové lisy s planetovou převodovkou) s jmenovitou sílou 6300kN. V úvodní části se diplomant zabývá všeobecným rozdělením lisů a neopomněl se seznámit s posledním trendem ve stavbě mechanických lisů – lisy s přímým pohonem. V kapitole popisující hlavní části pohonu mechanických lisů věnuje pozornost i vlastní konstrukci a funkci elektromotorů používaných k pohonu setrvačníku. Mohl se zde alespoň okrajově zmínit o řízení a ovládání spojek a brzd (pneumatických a hydraulických) a hlavních bezpečnostních zásadách pro mechanické lisy. U jednotlivých typů používaných brzdy chybí poznámka, že pásové brzdy se dnes již nesmějí u lisů z bezpečnostních důvodů používat a špalíková brzda se používá k zastavení setrvačníku. V hlavní kapitole diplomové práce – „návrh pohonu lisu LKJP“ diplomant prokázal, že rozumí řešené problematice a splnil požadované zadání. Je zde uvedeno několik nepřesností: • navrhované parametry lisu LKJP630 by bylo vhodné uvést na počátku kapitoly a přehledně uspořádat třeba formou tabulky • zatížení klikového mechanismu jmenovitou sílou se obvykle volí vzdáleností od dolní mrtvé polohy a vypočítá se úhel na klikovém mechanismu, kdy sílá začne působit – v diplomové práci není uvedeno, který parametr se upřednostnil • v kinematickém schématu pohonu (obrázek 28) je chybně naznačeno, že satelity jsou pevně uchyceny na unášeči (musí se otáčet) a spojko-brzda není schématicky nakreslena • ve výpočtu řemenového převodu je výpočtový průměrem setrvačníku 2000mm. Na výkresu setrvačníku diplomant zakótovl vnější průměr 2000mm místo průměru 2009,6, jak vyplývá z použitého výpočtového program • v jednotlivých výpočtech by bylo vhodnější postupovat opačně. Nejprve spočítat dílčí výpočty a na závěr celkový výpočet, například vzorec (26) brzdného momentu uvést až za vzorec (34) – lépe se kontroluje výpočet a přispívá to k přehlednosti diplomové práce • otáčky jednotlivých členů mechanismu pohonu je vhodné uvádět ne jenom v jednotkách SI soustavy (s-1), ale i v otáčkách za minutu (pro lepší představu) V kapitole pevnostní kontroly si diplomant vybral některé důležité součásti z navrhovaného pohonu lisu LKJP630, u kterých provedl standardní výpočet, případně použil některý běžně používaný strojírenský výpočetní program. Nedílnou součástí diplomové práce je výkresová příloha. Zde diplomant prokázal, že dobře zvládá technické kreslení a je schopen kvalifikovaně navrhnout pohon lisu. Při návrhu využil nakreslený a vyrobený lis LKJP400 firmou Žďas, a.s. Diplomant ve své diplomové práci prokázal, že dovede aplikovat teoretické znalosti získané za celou dobu studia a splnit beze zbytku zadání diplomové práce.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
B

eVSKP id 47275