VAVRLA, P. Hydraulická drapáková lopata [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2009.

Kašpárek, Jaroslav

Diplomová práce je z hlediska formálnosti a technického zpracování na nízké úrovni. Student se ve své práci zabývá návrhem hydraulické jeřábové lopaty pro nakládání skleněného odpadu zavěšeného na mostovém jeřábu. Práce začíná koncepčním rozborem druhů drapáků a použitím v praxi. Tato koncepční část je shrnuta v kapitole 2, 3, 4 a má rozsah 13 stran, což je nad rámec možnosti pouhého seznámení s problematikou hydraulického drapáku. V kapitole 6 autor představuje své řešení hydraulického drapáku a udává několik technických parametrů, důležitých pro pozdější výpočet funkčního hydraulického mechanismu. V kapitole 7 je řešen vlastní návrh hydraulického obvodu a volba samotných částí hydraulického obvodu od přímočarého hydromotoru, rozvaděčů, ventilů až po elektromotor. Není přitom znám návrhový výpočet, podle kterého by byla tato volba zdůvodněna. V kapitole 8.1 autor počítá „parametry hydrauliky“, přičemž tyto parametry jsou uvedeny v kapitole 7. Kontroluje rychlost zasouvání a vysouvání, přičemž vychází z nejasného parametru „vysouvací a zasouvací síly“. Zvolený elektromotor s hydrogenerátorem dávají průtok, který neodpovídá průtoku na str. 43, navíc u rotátoru je uváděn naprosto jiný dodávaný průtok. Z důvodu absence dosazených hodnot nebo alespoň seznamu dosazených hodnot působí kapitola 8.1 v kontextu práce naprosto zmatečně. V kapitole 8.2 autor kontroluje čepová uložení hydraulického drapáku. Postupuje podle platné normy ČSN 73 1401. Do vzorců jsou doplněny rozměry podle schémat, ty však neodpovídají výkresové dokumentaci této práce (viz str. 48, 49). V kapitole 8.3 je provedena pevnostní kontrola rámu hydraulického drapáku. Tato kontrola neuvádí bližší informace o modelu, hustotě konečnoprvkové sítě a umístění, směru a velikosti sil. Za daleko zajímavější by bylo zatěžování lžíce drapáku. Ve výkresové dokumentaci a ve vizualizaci v příloze práce student prokázal schopnosti vytvářet propracované 3D modely. Při vytváření výkresů se však autor dopustil drobných nedostatků, které tak trochu kazí dojem z výkresové části díla. Po formální stránce je práce dostatečná a doporučuji tuto práci k obhajobě. Otázky pro studenta: Dle sestavy hydraulického drapáku není zřejmé, kde leží těžiště tohoto drapáku. Zda je to v ose pod zachycením drapáku na hák. Při nedodržení této podmínky bude drapák vychýlen a mohlo by to ovlivnit i nabírání materiálu. Doplňte souřadnice těžiště, pokud je to ve vašich možnostech. Proč jsou spínače osazeny o velikost 16 stupňů (str. 30)

Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod E
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry E
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti E
Grafická, stylistická úprava a pravopis E
Práce s literaturou včetně citací E
Samostatnost studenta při zpracování tématu D

Smutek, Josef

Pro slovní hodnocení rozdělím diplomovou práci na teoretickou a praktickou část.Teoretická část,kam musím zahrnout i podrobný popis všech prvků hydraulického obvodu , tvoří cca polovinu diplomové práce.Seznamuje nejenom s vlastní problematikou drapáků a kategorizací,ale podrobně popisuje i manipulovaný materiál - skleněnou drť.Práce s literaturou v této části je uspokojivá,grafika a uspořádání je přehledné. Praktická část (kap.6 , 8 až 13 a 7.1 ) řeší zadaný drapák. Zcela postrádám počáteční rozbor působících sil a zdůvodnění použitého hydraulického válce.Proč není zvolen válec o třídu vyšší? Další výpočet vychází z již zvolené tlačné síly zvoleného válce.Ve vlastním výpočtu jsem se snadno "ztratil". Na všechny počítané uzly je požita stejná skica stejné velikosti a stejného označení a "hledání" kontrolovaného uzlu v přiložené sestavě je takřka nemožné.Výsledky výpočtu zůstávají na teoretické bázi,např. plechy tl.71 mm,32,5 mm atd,chybí zpětná korekce do výpočtu .Diplomová práce řeší velmi stručně problematiku otěruvzdorných lišt - chybí případné varianty materiálů , alternativní výměny břitů , okolnosti mající vliv na životnost atd. Pozitivně hodnotím výpočtové zatížení nosného rámu programem I-DEAS K vlastní výkresové dokumentaci- výkresy postrádají zásady technického kreslení -např rozviny a čáry ohybu na v.č.HDL-2009-A3-03 , chybějící kóty a nevyrobitelné tolerance v.č. HDL-2009-A3-02 ,chybějící materiál břitu na v.č.HDL-2009-A4-05 i v kusovníku.

Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti D

eVSKP id 19852