MENŠÍK, D. Analýza přenosu dat v konvergované síti [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.

Škorpil, Vladislav

Bc. David Menšík zpracoval diplomovou práci na téma „Analýza přenosu dat v konvergované síti“. Na konzultace chodil diplomant dle potřeby, byl bych přivítal častější návštěvy. K zadáni přistoupil poměrně zodpovědně a rozhodně tvrdím, že zadání splnil. Bohužel teorii popsal nevyváženě, stěžejní kapitolu o QoS odbyl. Na reference se odkazoval přiměřeně. Nejtěžší část zadání, tj. optimalizaci sítě, zvládl diplomant na hranici požadovaného. Domnívám se, že řádně optimalizovat síť požadovanou v zadání a pomocí programu OPNET Modeler bylo nad možnosti diplomanta a že se úkolu zhostil v zásadě se ctí. Více autorovi vyčítám nekvalitní přípravu laboratorní úlohy požadovanou v zadání, protože zde si vše připravil a pouze nekvalitně převedl do závěrečné práce. Po formální stránce je práce zpracována přiměřeně. Práce splňuje zadání a doporučuji ji k obhajobě.

Splnění zadání C 35/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) E 10/20
Formální zpracování práce C 14/20
Využití literatury C 7/10
66

Hošek, Jiří

Hlavním cílem práce bylo vytvoření modelu konvergované sítě v simulačním prostředí OPNET Modeler se zaměřením na bezdrátové sítě. První dvě kapitoly jsou věnovány teoretickému rozboru dané problematiky. Druhá kapitola je věnována zbytečně zdlouhavému popisu jednotlivých standardů IEEE 802.11, naproti tomu zajištění QoS v bezdrátových sítích, na které je zaměřená simulace v prostředí OPNET Modeler, je popsáno velmi stručně a obecně. Celková odborná úroveň práce je průměrná, což dokládají často nejasné (Tab. 1) nebo nepřesné formulace (např. "TCP/IP je protokol", "WiFi je standard" atd.) a také velmi porvrchní popis jednotlivých oblastí. V praktické části student vytvořil v simulačním prostředí model konvergované sítě, která je složená z prvků technologií Ethernet, ATM, Frame-relay i IEEE 802.11b, přičemž začlenění prvků ATM a Frame-relay je diskutovatelné, neboť student je do modelu pouze vložil, ale nijak nekonfiguroval a ani je nijak nezmiňuje při rozborů výsledků. Čtvrtá kapitola se věnuje rozboru dosažených výsledků. Některá tvrzení jsou přinejmenším zavádějící, jako např. "Protože je síť nastavena s podporou QoS, spouštění jednotlivých aplikací navzájem průběh aplikací ostatních takřka neovlivní." Úroveň interpretace výsledků značně snižuje použití grafů generovaných přímo v programu OPNET Modeler, které jsou velmi nepřehledné a mají omezené možnosti uživatelských úprav. Student měl spíše zvolit velmi jednoduchý export a následné zpracování výsledků v programu MS Excel. V rozboru výsledků zcela chybí základní informace o kapacitě a procentuální vytíženosti páteřních linek, což je základním údajem pro hodnocení mechanizmů QoS. I přes velké množství uvedených grafů nelze považovat dosažené výsledky a jejich rozbor za přínosné. Z pohledu splnění zadání v práci chybí požadovaná optimalizace vybraných síťových parametrů. Student se sice o ní na konci kapitoly 4.8 zmiňuje, ale v samotné práci optimalizace chybí. Dalším požadavkem bylo vytvoření návodu laboratorní úlohy. Vytvořený návod je z velké části kopií kapitoly č. 3 a osobně si nejsem jistý, zda by byli studenti schopni bez předchozích znalostí tuto úlohu úspěšně zvládnout. Minimálně bych návod doplnil souhrnnými tabulkami, které by obsahovaly požadované nastavení parametrů jednotlivých síťových prvků. Formální stránka práce vykazuje také několik nedostatků, z kterých lze jmenovat např. špatný formát číslování tabulek, anglické popisky grafů v české práci, špatná kvalita některých obrázků, atd. Na základě výše popsaných nedostatků práci hodnotím stupněm D / 62 bodů.

Splnění požadavků zadání C 15/20
Odborná úroveň práce D 32/50
Interpretace výsledků a jejich diskuse F 8/20