LOUPANCOVÁ, B. Studium faktorů ovlivňujících tvorbu těkavých aromaticky aktivních látek v přírodních materiálech [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2012.

Fišera, Miroslav

Disertační práce Ing. Blanky LOUPANCOVÉ „Studium faktorů ovlivňujících tvorbu těkavých aromaticky aktivních látek v přírodních materiálech“ se zabývá studiem vhodných ukazatelů pro posouzení podmínek a tvorby těkavých aromatických látek v potravinářských matricích. Jako objekt zájmu si vybrala tavené sýry, které patří z hlediska výživového i senzorického k významným součástem výživy člověka. Pro studium si autorka zvolila moderní instrumentální metody, především plynovou chromatografii, která je pro účely studia těkavých aromatických látek nejvhodnější. Tuto metodu aplikovala v různých variantách z hlediska zavádění vzorků i detekce jednotlivých látek použitelných pro efektivní studium těkavých látek v různých stupních výroby, zrání a skladování tavených sýrů. Kromě analýzy těkavých látek, jako ukazatelů pro porovnání stavu a kvality sýrů, doktorandka použila i určování základních parametrů tavených sýrů a jejich změn k porovnání nutriční a senzorické kvality studovaných vzorků tavených sýrů Doktorandka nakonec použila ke sledování vybraných parametrů také senzorickou analýzu doplněnou vhodným statistickým zpracováním získaných výsledků. Ze získaných experimentálních výsledků, které jsou v práci diskutovány, a ze závěru práce vyplývá, že původně vytýčené cíle doktorandka splnila. Jako školitel, hodnotím velmi kladně přístup a pracovní nasazení doktorandky při realizaci experimentální části, kde odvedla velké množství práce zvláště na zahraničních stážích na univerzitě v Huelvě ve Španělsku pod vedením profesora Goméze - Arizy, kde v roce 2007 pracovala 6 měsíců a v roce 2008 4 měsíce. Koncem roku 2008 přešla na distanční formu studia, v rámci které byla práce dokončena. Pracovní nasazení doktorandky způsobilo, že konečná finalizace se trochu zpozdila. Ing. Blanka LOUPANCOVÁ se projevila jako cílevědomá experimentátorka se značnou mírou samostatnosti a invence. Konečné zpracování práce má výbornou stylistickou i grafickou úroveň, představuje velmi široký experimentální materiál, včetně bohaté rešeršní části, přináší nové poznatky a potvrzuje zvládnutí problematiky na úrovni zpracování i interpretace dat. Vzhledem k těmto skutečnostem doporučuji práci k obhajobě a po jejím úspěšném obhájení navrhuji udělit doktorandce vědecký titul doktor (Ph.D.).

Vávrová, Milada

V předložené disertační práci je řešena problematika vlivu sterilačního záhřevu a teploty a vliv skladování na vybrané parametry taveného sýru. Práce je sepsána celkem na 145 stranách textu, obsahuje 7 příloh a seznam publikací autorky, zahrnující publikace ve prezentované ve Web of Science, Scopusu, práce zveřejněné ve sbornících z domácích i mezinárodních konferencí, vesměs jako abstrakty. Při sepisování své disertační práce čerpala autorka celkem ze 190 literárních pramenů, včetně norem (12 citací). Některé z těchto norem byly použity jako metodické postupy pro vybraná stanovení. Příslušné normy jsou s číslem citace citovány vždy, a to i ve výsledcích a diskusi, což není běžné. Práce je po stylistické stránce sepsána velmi slušnou češtinou, pouze se v některých souvětích vyskytuje větší množství čárek, než by bylo zapotřebí. V textu je rovněž menší množství překlepů a ojedinělých výrazů, které nejsou vždy zcela v souladu s pravidly českého pravopisu (a pod.), případně jsou uváděny zkratky, které nejsou běžné. Za větší prohřešek považuji však to, že v práci není používána jednotná nomenklatura v oblasti organické chemie. Na závěr bych chtěla konstatovat, že předložená práce splňuje kritéria stanovená na FCH VUT pro práce tohoto charakteru, doporučuji ji k obhajobě a po jejím úspěšném obhájení navrhuji udělit Ing. Blance Loupancové vědeckou hodnost Ph.D. Brno, březen 2012 prof. RNDr. Milada Vávrová, CSc.

Kráčmar, Stanislav

Předložená dizertační práce je experimentálně zaměřena a je členěna do 10 kapitol dle běžných zvyklostí. Celkem je sepsána na 145 stranách, je tvořena textem, tabulkami, grafy, obrázky a publikačními aktivitami dizertantky. Abstrakty jak v českém, tak i anglickém jazyce jsou formulovány obecně, je příliš zvýrazněna metodická část (po stránce dat a údajů), výsledky jsou shrnuty do obecných závěrů. Kapitola Současný stav řešené problematiky (s. 4 – 64) je sepsána přehledně a plně vystihuje řešenou problematiku. V práci se vyskytují drobné překlepy, upozorňuji však na nejednotnost citací autorů, neúsporná forma citace např. [3,4,5,…10] místo [3-10], např. u Obr. 4 a dalších stránek textu – nesprávná posloupnost číslování autorů apod.. Cíle práce (s. 65) jsou formulovány dle mého názoru správně. Kapitola Experimentální část (s. 66 – 72) je sepsána méně přehledně a věcně. V podkapitole 4.1 Vzorky zcela postrádám zmínku o potravinářských matricích, ze kterých by bylo možno vybrat tu nejoptimálnější – chybí metody realizace prvních 3 dílčích cílů ze 6 pojmenovaných. Je uvedena jen jedna matrice – tavený sýr MADETA a.s., z níž se odvíjí výsledková část celé práce. Tato část práce také obsahuje citace starších literárních pramenů, přestože v těchto oblastech (stanovení tuku) známe kodifikované metody jak České republiky, tak i v rámci EU a celého světa. Výsledky a diskuze (s. 73 – 111), v této kapitole jsou podány přehledně, srozumitelně a věcně výsledky experimentů, oceňuji přehledné tabulky a velice pěkně upravené grafy (u některých mohly být použity jiné rozsahy pro zvýraznění rozdílů, např. Obr. 22 - 28. I v této kapitole se vyskytují drobné chybičky.

eVSKP id 41343