KRUŤA, A. Metodika pojišťovacího zprostředkovatele v rámci životního pojištění [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2016.

Ptáček, Roman

Předložená diplomová práce je spíše prakticky zaměřená. Na teoretickou část přímo navazuje část analytická, která se zabývá nejčastějšími chybami u životního pojištění. Poté je navržen postup při konsolidaci osobních financí a nastavení analyzovaných rizik. Obě tyto návrhové části se prolínají s kapitolou Závěr, kde jsou vybrané parametry a nastavení pojištění lépe zdůvodněny. Autor v práci využíval jen velmi málo cizojazyčných zdrojů, čerpal především z publikací českých autorů. Terminologie i odborná jazyková úroveň je dostatečná. Proč je důležité pro společnost SMS finanční poradenství mít důkladně propracovanou metodiku pro poradenství v oblasti životního pojištění? Proč ČNB stanovuje tzv. technickou úrokovou míru (TÚM)? A jaká je její aktuální hodnota?

Praktická využitelnost výsledků B
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B
Práce s informačními zdroji, včetně citací A

Saidl, František

Cílem diplomové práce bylo vytvořit návod pro finanční poradce k sjednávání životního pojištění a upozornit na chyby, kterých se dopouštějí. Tyto cíle dle mého názory byly autorem práce splněny. Problematika životního pojištění, která je popsána v kapitolách 1 a 2 je zpracována stručně, výstižně a přehledně. Může sloužit jako učebnice pro školení poradců – nováčků. V kapitole 3 autor popisuje případy nesprávného postupu při sjednávání životních pojistek. Zde se domnívám, že tato problematika mohla být analyzována do větší hloubky. Např. v podkapitole 3.4. autor kritizuje stav, kdy klient nemá pojištěnou pracovní neschopnost, což jednoznačně platí v případě, kdy klient nemá vytvořené vlastní zdroje pro pokrytí této potřeby. Otázkou je, zdali by řešení primárního cíle „dosažení finanční nezávislosti a ekonomické svobody,“ což autor zdůrazňuje v podkapitole 4.1.7, nemělo vést k postupnému snižování jeho závislosti na pojistkách, tím i eliminaci pojištění krátkodobých výpadků v příjmech a zvětšování objemu zdrojů pro investování k vytvoření finančních rezerv. V kapitole 4 autor popisuje postup, který vychází z analýzy klientových potřeb a cílů, což odpovídá současnému trendu legislativních změn (zákon 38). Autor v navrženém postupu metodicky správně zdůrazňuje, že k analýze a výběru produktů zabezpečujích tyto cíle by mělo dojít až po provedení výpočtu prostředků potřebných pro pokrytí klientových rizik, resp. cílů a to i se zohledněním předpokládané inflace. Neméně důležité je, že autor upozorňuje na nutnost vytvořit rovnováhu mezi pojištěním rizik a řešením schodku v příjmech při odchodu do starobního důchodu. Přitom upozorňuje na vyšší nákladovost investičního životního pojištění pro účely investování ve srovnání s jinými produkty. V kapitole 5 autor popisuje vlastní řešení pro pokrytí rizik, které je z odborného hlediska správné, i když může vyvolat diskuzi, např. nastavení pojistné částky u pojištění hospitalizace, či účel denního odškodnění úrazu u dítěte, které podle mě slouží k prokrytí schodku v příjmech osoby, která má o dítě pečovat. Největší přidanou hodnotu představují medická doporučení této části diplomové práce, zejména nastavování pojištění výpadku v příjmech při dočasné a trvalé ztrátě pracovní způsobilosti. Na druhé straně, autor dle mého názoru mohl do větší hloubky analyzovat metodiku nastavení pojistné částky pro případ smrti. Celkově hodnotím práci jako velmi zdařilou a pro odbornou praxi užitečnou.

Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod A
Praktická využitelnost výsledků A
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B