MORAVEC, V. Odhad polohy rotoru PMSM pomocí VF signálu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Pohl, Lukáš

Tématem zadané diplomové práce byl odhad polohy rotoru a realizace bezsnímačového řízení synchronních motorů od nulových otáček se zaměřením na elektromobilitu. Estimace použitím vysokofrekvenčního signálu byla již několikrát řešena v rámci jiných prací a projektů, ale nikdy nebylo dosaženo takových výsledků, kterých student dosáhl během své práce. Zadání práce se zcela určitě řadí mezi obtížnější, a přestože je často řešena v akademické sféře, tak nelze říci, že byla úspěšně aplikována v praxi. Student, po vybavení základními znalostmi z oblastní řízení střídavých motorů, pracoval samostatně a veškeré další informace o estimačních metodách čerpal z poskytnuté literatury. Práci na tématu odváděl svědomitě a zátěž si rozložil rovnoměrně přes oba semestry. Pravidelné konzultace probíhaly formou kontroly aktuálního stavu řešení. Zadané úkoly student řešil samostatně, případné problémy konzultoval včas a vyřešil je v krátké době. Obzvláště oceňuji systémový přístup k řešení problematiky nastavení fázového závěsu s ohledem na použitý filtr vysokofrekvenčního signálu. Vliv jednotlivých parametrů je zřetelně vysvětlen na naměřených průbězích. Student celkově prokázal výborné inženýrské schopnosti a navrhuji hodnocení výborně 96 bodů (A).

Navrhovaná známka
A
Body
96

Posudek oponenta

Veselý, Libor

Předložená diplomová práce se zabývá odhadem polohy rotoru PMS motoru pomocí VF signálu. Zadání lze považovat po stránce teoretické za náročné. Práce je logicky a přehledně rozdělena do devíti kapitol, které mají odpovídající rozsah. Práce je po jazykové i grafické stránce na výborné úrovni, avšak kvalita některých obrázků by mohla být vyšší. K práci bych měl několik připomínek. Na straně 11 nalezneme popis, proč nedochází k reluktančním jevům u SPMS motorů (Ld=Lq). Toto vysvětlení není přesné. Při popisu matematického modelu PMS motoru máte uvedenou podmínku, že zanedbáváte nehomogenitu – v anglickém jazyce označenou jako saliency. Přesto uvažujete rozdílné indukčnosti v příčné a podélné ose, které se nejvýznamněji podílejí na tvorbě nehomogenit. Na straně 22 se dočteme, že zvyšujete počet pulsů u inkrementálního enkodéru ES-28, ale ten je pevně daný. Pouze můžeme počítat nástupné a sestupné hrany A a B signálů. Nelogicky nalezneme na obrázku 4.1 jiné nastavení parametrů, než je uvedeno v tabulce 3.1. Na straně 55 nalezneme odkaz na obrázek 5.2.2, který neexistuje. Nastavení rychlostní smyčky u vektorového řízení pro použitou metodu odhadu polohy a rychlosti rotoru v oblasti nízkých otáček je velmi obtížné. Diplomant během řešení prokázal výbornou orientaci v dané problematice. Zadání diplomové práce bylo splněno ve všech bodech. Práce svědčí o inženýrských schopnostech studenta a doporučuji ji k obhajobě. Navrhuji hodnocení A-95.

Navrhovaná známka
A
Body
95

Otázky

eVSKP id 94488