RAJNOCH, D. Sledování osoby pódiovým osvětlením s využitím kamery [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.

Boleček, Libor

Bakalář David Rajnoch vypracoval svoji diplomovou práci na téma Sledování osoby pódiovým osvětlením s využitím kamery. Cílem práce bylo vytvoření autonomního systému pro řízení pódiového osvětlení na základě informace získané z kamery. Daný cíl se podařilo splnit. Během celého vypracování projektu a zejména při návrhu konceptu pracoval student samostatně. Student zvolil umístění kamery přímo na těle světla. Důležitou součástí praktické části bylo zvládnutí komunikace mezi kamerou, počítačem a světlem. Student si mimo jiné musel poradit s převodem informace získané z obrazu v podobě pozice pixelů v pravoúhlém souřadném systému na informaci v polárních souřadnicích pro světelný zdroj. Další stěžejní části práce bylo použití různých metod pro zpracování obrazu, ať už různých úprav obrazu pro zisk lepších výsledků nebo pak zejména detekci objektu a jeho sledování. Zásadní a z pohledu úspěšnosti nejdůležitějším krokem je sledování nalezeného objektu. Pro tento účel student po testech s vlastní jednoduchou implementací použil volně šiřitelný tracker. Toto řešení není ideální nicméně je to odůvodnitelný krok vzhledem k celkovému objemu práce a faktu, že samotné vytvoření kvalitního trackeru je náročný úkol. Student si velmi dobře poradil s obtížným otestováním systému. Celý systém dosahuje uspokojující úspěšnosti detekce a sledování. Samozřejmě trpí určitým problémy, které vznikly z části vinou toho, že student přikročil příliš pozdě k testování systému v reálných podmínkách divadla a nestihl pak už doplnit systém o algoritmy zpracování obrazu,které by mohli některé problémy vyřešit. Autor na několika místech navrhuje možné budoucí řešení. V textové práci autor popisuje různým způsoby celý systém a jeho běh využívá k tomu velmi zdařile: vývojový a stavový diagram. Práce obsahuje některé formální chyby. Autor nepoužívá kurzívu při psaní proměnných v textu. Občas se jeví nějaká věta či myšlenka jako nedokončená, například “Při změně parametrů je potřeba patřičně.”. Nevhodné je například od textu nijak neoddělené vložení částí anglického datasheetu. U některých metod zpracování obrazu popsaných v první části práce není zcela zřejmé k čemu jsou pak v projektu použity. Největší přínosy práce jsou následující. Student dokázal navrhnout a vytvořit funkční systém sestávají se z několika bloků. Zapracování několika vlastních algoritmů a postupů zpracování obrazu.

80

Fliegel, Karel

Viz přiložený PDF soubor.