ŠIC, P. Bilance elektrodynamických sil působících na kontakt elektrického přístroje. [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.

Bušov, Bohuslav

Posudek vedoucího diplomové práce na diplomovou práci Bc. Pavla ŠICE. Vedoucí B. Bušov Autor DP přistoupil k řešení zadaného tématu velmi iniciativně, tvůrčím způsobem a velmi samostatně. Průběžně shromažďoval poznatky z četné literatury a konzultací jak s vedoucím, tak s kolegy na zkušebně VTPPL. Dokázal proniknout do problematiky odpudivé síly v kontaktní úžině, která je v literatuře již léta zmiňována, ale málo prozkoumána teoreticky a zejména experimentálně. Odpudivou sílu popsal teoreticky, vypočítal analyticky, simuloval sílu v prostředí Maxwell a změřil v rámci experimentu. Experiment připravil a s podporou kolegů v týmové práci realizoval četná měření odskoku pohyblivého kontaktu vlivem působících elektrodynamických sil, včetně sledované odpudivé (Holmovy) síly v kontaktu při průchodu nadproudů. Proto je předložená DPráce zajímavá a využitelná v praxi a také ve výuce předmětů BEPR a MSVP. Grafické zpracování a celková forma vypracování DP je na výborné úrovni. Bc. Pavel Šic splnil zadání DP v plném rozsahu a částečně nad jeho rámec. Prokázal schopnost důkladně nastudovat zadané téma, pracovat v týmu a kriticky vyhodnocovat průběžné výsledky v teoretické i v experimentální části DP. Jako vedoucí hodnotím způsob práce Bc. Pavla Šice i diplomovou práci stupněm výborně: (95 bodů) Předloženou DP doporučuji k obhajobě.

94

Valenta, Jiří

Student Pavel Šic předložil k obhajobě práci s názvem Bilance elektrodynamických sil působících na kontakt elektrického přístroje. Práce je přehledně členěna do sedmi kapitol včetně úvodu a závěru. První dvě kapitoly jsou popisného charakteru. První kapitola obecně popisuje hlavní části jednotlivých typů jističů. Tato kapitola neobsahuje žádné chyby, snad jen trochu neurčité vyjádření na str. 17, že „malé jističe musí vypnout třikrát zkrat bez časové prodlevy“, což je ovšem relativní, protože příslušná výrobková norma přímo předepisuje časový interval mezi jednotlivými zkraty. Rovněž jako pohyblivý kontakt není obecně nejčastěji používaným materiálem slinutina na bázi měď a uhlík. Kapitola druhá se již věnuje analýze kontaktního systému zadaného jističe – BC 160. Je zpracována velmi přehledně a bez chyb či nepřesností. Snad by jen u uváděných parametrů stálo za to uvést parametr krátkodobý výdržný proud Icw, který souvisí s dynamikou kontaktů (i když v katalogu je uváděn jen u odvozeného odpínače). Autor se vzhledem k dalšímu zaměření na sílu od proudové úžiny i vhodně věnoval problematice tvrdosti kontaktů. Těžiště práce tvoří kapitoly třetí až pátá. Ve třetí kapitole student provedl správně analytický výpočet sil působících na kontaktní systém. Přitom však, jak správně uvedl, musel zanedbat vliv magnetického prostředí, které, jak se ukázalo v další kapitole, má významný vliv. U uváděného vzorce (3-4) by bylo vhodné uvést, pro jaký druh kontaktního styku platí a možnost jeho využití i u jiného druhu kontaktního styku. Kapitola čtvrtá se věnuje numerickému výpočtu elektrodynamických sil pomocí metody konečných prvků. Rovněž v této kapitole je výpočet proveden správně včetně správné diskuze dosažených výsledků. Zatímco kapitoly tři a čtyři lze považovat za kvalitní inženýrské dílo zaměřené na výpočty, kapitola pátá má již charakter výzkumné práce a lze říci, že tak přirozeně tvoří těžiště práce. Auto navrhl a sestavil potřebný přípravek pro provedení experimentu a za pomoci moderních diagnostických prostředků se věnoval síle vznikající v proudové úžině. Diagnostické prostředky odhalily nové skutečnosti (mírný „nadskok“ bez vzniku skutečného oblouku – což bylo podmíněno správným a citlivým nastavením jak vysokorychlostní kamery, tak zejména nastavením snímání velmi malého napětí), které by bylo v budoucnu vhodné dále výzkumně rozpracovat – např. v rámci disertační práce. K této kopitole mám jen jednu připomínku - není zřejmé z Obr. 5.21, jestli Fodp zahrnují jen sílu od proudové úžiny nebo celkovou odpudivou sílu včetně vlivu proudovodné dráhy, která je rovněž přítomna. Vůči této celkové síle je nutné hodnotit experimentálně dosažené výsledky. Velký důraz je v celé práci kladen na kritické zhodnocení výsledků, které je na nadstandardní úrovni a významně přispívá ke kvalitě práce. Práce nalezne ihned praktické uplatnění – závěry budou použity při řešení již vyjednané hospodářské smlouvy v rámci centra CVVOZE. I po grafické stránce je práce na vynikající úrovni, na škodu působí jen několik překlepů či mírných stylistických prohřešků. Práci hodnotím výborně a doporučuji ji k obhajobě.

95

eVSKP id 91309