GRIM, R. Aerodynamická optimalizace vysokovýkonného padákového kluzáku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Popela, Robert

Student zpracoval a vyřešil inženýrský problém zadaný průmyslovým zákazníkem, výrobcem závěsných padákových kluzáků. Během zpracování se seznámil se specifiky aerodynamiky netuhého tělesa, použil adekvátní výpočetní nástroje a provedl optimalizaci kluzáku pro zvýšení výkonů. Kvalitu práce podtrhuje fakt, že firma UP dle návrhu diplomanta vyrobila testovací prototyp kluzáku pro reálné ověření letovými zkouškami, které probíhá. Práci hodnotím jako vynikající.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Navrátil, Jan

Obsahem diplomové práce je aerodynamická analýza paraglidingového křídla, vytipování oblastí možného zlepšení a provedení úprav vedoucích k zvýšení výkonů padákového kluzáku. V úvodu diplomant popisuje historický vývoj tohoto typu kluzáků a nastiňuje současné trendy v jeho vývoji. Následují kapitoly, kde se autor zabývá obecným popisem geometrie profilu i celého paraglidingového křídla a zdůrazňuje specifické vlastnosti a požadavky na aerodynamické vlastnosti. Stěžejní částí práce je CFD analýza zadaného padákového kluzáku, která byla provedena pro dvě významné rychlosti letu pro několik úhlů náběhu. Diplomant se nejprve zabývá analýzou profilu – čistého i s vlivem plnícího otvoru, následuje výpočet padákového křídla. Výsledky jsou prezentovány srozumitelně v dostatečném rozsahu. V závěru kapitoly se student věnuje možnostem zlepšení výkonů samotného křídla. Následující kapitoly jsou věnovány určení odporů dalších částí padákového kluzáku jako je pilot a jeho sedačka a také lanka tvořící vyvázání. Tyto odpory byly určeny analyticky. Na základě dosavadních výsledků byly vypočteny výkony kluzáku jako celku. Dále diplomant definoval oblasti, kde je možno provézt úpravy vedoucí ke zlepšení výkonů kluzáku. Došlo tedy ke změně lanek vyvázání a k úpravě profiláže křídla. Profily byly navrženy a analyzovány s využitím panelové metody. Vybraný profil byl aplikován na model křídla, které bylo následně analyzováno pomocí CFD. Navržené úpravy vedly ke snížení odporu a ke zvýšení klouzavosti padákového kluzáku. K CFD analýzám mám obecnou výtku. Není u nich uveden aplikovaný model turbulence a dosažené hodnoty wall y+ po povrchu geometrie. Mám také dojem, že diplomant ne zcela dobře pochopil význam této hodnoty a její návaznost na tvorbu sítě v oblasti mezní vrstvy. Nicméně to nevedlo k vytvoření špatných výpočetních modelů, pouze vysvětlení je v práci uvedeno chybně. Celkově je práce na vysoké úrovni a je logicky uspořádána. Dojem mírně kazí absence odkazů na obrázky a tabulky v textu a také několik překlepů a pravopisných prohřešků. Také by bylo na některých místech pro lepší názornost vhodné přidat obrázek, například znázorňující zvolený souřadný systém. Diplomová práce dle mého názoru dokazuje, že je student schopen vyřešit neobvyklý inženýrský problém z oblasti letectví, navíc s využitím náročného výpočetního nástroje. Práci tedy doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 92887