KLEIN, M. Analýza a zpracování naměřených dat z nárazových zkoušek [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Tokař, Stanislav

Student při zpracování této diplomové práce splnil zadané cíle. Pracoval samostatně a vhodně s dostupnými zdroji. V praktické části vyhodnotil nárazové zkoušky. Student v průběhu zpracování chodil pravidelně na konzultace a projevoval aktivní zájem.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění cíle a rozsahu zadání A Diplomant splnil všechny stanovené cíle práce. Také rozsahem práce splňuje kritéria na VŠKP tohoto typu. V práci byly zpracovány 4 nárazové zkoušky provedené za účasti ÚSI.
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem A Student v teoretické části přehledně popsal prováděné nárazové zkoušky jednotlivými světovými organizacemi. V závěru teoretické části tyto nárazové zkoušky přehledně porovnal na základě specifikací jednotlivých typů nárazů.
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody A V praktické části práce student vhodně aplikoval a použil poznatky získané studiem. Nejprve analyzoval podklady k jednotlivým nárazovým zkouškám, získal potřebné vstupní parametry a na základě těchto vypočítal defromační energie. Na základě deformačních energií a hloubek defromaci na jednotlivých vozidlech stanovil pro příslušná vozidla parametr EES (energetickou ekvivalentní rychlost). Tento parametr následně určil také pomocí programu Crash3 a vzájemně je porovnal.
Odborná úroveň diplomové práce A Odborná úroveň diplomové práce je na výborné úrovni. Z práce je zřejmé, že diplomant se řešenou problematikou zabýval nad rámec studia.
Přínos pro praktické i teoretické využití A Výstupy této práce lze využít v soudně inženýrské praxi při analýze silničních nehod. Výsledky uvedenými v kapitole 5 by bylo vhodné rozšířit EES katalog, používaný znalci při komparační metodě pro stanovování rozsahu deformací na vozidlech.
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 B Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 nemá zásadních nedostatků. U některých obrázků, zejména v kapitole 4 není uveden zdroj.
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň B Práce je zpracována přehledně, ovšem chybí zde označení jednotlivých rovnic v kapitole 3, na které se následně autor mohl pro lepší přehlednost odkazovat v kapitole 4. Práce postrádá seznam použitých zkratek a symbolů. V tištěné verzi je vhodné poukázat na horší kvalitu obrázku v porovnání s elektronickou verzí.
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Coufal, Tomáš

V rešeršní části diplomové práce student pojednává o současných typech nárazových zkoušek prováděných organizacemi na celém světě a v jejím závěru pak uvádí jejich vzájemné porovnání. Dále se student zabývá shrnutím parametrů z nárazových zkoušek využitelných pro analýzu dopravních nehod. V této části bych doporučil rozvést postup pro získání vztahu na straně 49 (sloužicí pro přerozdělení EES vozidel na základě hloubek deformací a hmotností), který je dále využíván v praktické části. Praktická část diplomové práce je přehledná, úplná a s jasnými, ve znalecké praxi využitelnými, výsledky. Předloženou diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Úplnost vypracování A Cíle diplomové práce byly splněny beze zbytku.
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce A Pro řešení dané problematiky byly zvoleny dva vhodné přístupy řešení, které jsou v práci logicky porovnány.
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody B Zpracování diplomové práce je na velmi dobré úrovni. Práce se zabývá stanovením EES vozidel z dat naměřených při nárazových zkouškách, pro jejíž řešení bylo využito dvou vhodných metod. Jedná se o: 1. stanovení EES s pomocí přerozdělení celkové deformační energie (podle úrovně poškození vozidel) získané z celkové energetické bilance střetu (na základě známých hmotností, předstřetových rychlostí a vypočtených/naměřených rychlostí po střetu), 2. Stanovení EES vozidel s pomocí programu Crash 3 (PC-Crash) a vypočtené energetické bilance střetu. Pro úplnost zpracování by bylo vhodné doplnit diplomovou práci o detailní stanovení úrovně poškození jednotlivých vozidel. Při využití programu Crash 3 je nutné v prvním okně, kde jsou uvedena data z nárazové zkoušky ponechat počet míst měření podle původní nárazové zkoušky - nikoliv je upravovat, neboť to vede ke zkreslení parametru tuhosti. Reálný počet měření na vozidle u kterého EES hledáme se zadává pouze v okně druhém.
Obtížnost a správnost řešení A Student zvolil vhodné metody řešení, které jsou velmi dobře aplikovatelné na danou problematiku. Řešení diplomové práce je úplné a v daném rozsahu správné.
Přínos pro praktické i teoretické využití A Výsledkem diplomové práce jsou stanovené hodnoty EES přiřazené k úrovni poškození přední a boční části vozidel. Tyto výsledky doporučuji zařadit do EES katalogu, který mohou znalci ve znalecké praxi použít při stanovení EES vozidla podobného poškození s pomocí komparační metody.
Odborná jazyková úroveň B Diplomová práce je zpracována na velmi dobré jazykové úrovni s vyjímkou drobných překlepů.
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky A Diplomová práce je z hlediska grafické úpravy, textu, grafů a tabulek zpracována na velmi dobré úrovni.
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 91421