SVOBODA, M. Měření a analýza vibrací na částech obráběcích strojů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.

Kroupa, Jiří

Předložená diplomová práce pojednává o měření a analýze vibrací na obráběcích strojích. Práce má dobré logické uspořádání, přičemž rozdělení kapitol odpovídá jednotlivým bodům zadání. Začátek obsahuje rešeršní část k dané problematice, která pak slouží jako základ pro řešení praktické části, jejímž hlavním cílem je analýza naměřených dat. Tu student provedl ze tří pohledů a to analýzy frekvenční oblasti, zhodnocení vibrací inspirované normou ČSN ISO 10816 a zhodnocení vlivu vibrací na kvalitu povrchu obrobku. Celkově je práce na dobré úrovni s průměrným množstvím chyb, dojem kazí pouze kvalita obrázků. Student k tomuto těžkému tématu přistupoval zodpovědně a prokázal, že se v zadané problematice orientuje. Cíle práce byly splněny, proto doporučuji tuto práci k obhajobě.

Šubrt, Kamil

Předložená práce se zabývá měřením vibrací na obráběcím stroji za účelem analýzy technického stavu obráběcího stroje, především jeho rotačních částí. Tento obor je obecně nazýván vibrodiagnostikou. Práce je rozdělená na tři části. První část popisuje volbu snímačů pro měření vibrací, jejich montáž na výrobní zařízení a matematické metody vyhodnocení signálu. Druhá část popisuje experiment. Zde jsou drobné nesrovnalosti v některých popisech, avšak minoritního charakteru. Třetí část se věnuje zpracování naměřených dat, kde je cílem stanovit pásma výstrahy a přerušení na základě předchozího teoretického podkladu, který uvažuje i příslušné normy. Autor ale při stanovení hranic normou doporučené hodnoty nevyužil bez vysvětlení. Dále vyhodnocená závislost kvality povrchu na vibracích se jeví jako protichůdná, nicméně lze souhlasit, že kvalitu povrchu ovlivňuje i mnoho dalších aspektů, které nebyly zkoumány. Další výtkou je kvalita některých obrázků, špatně vytištěné některé tabulky a grafy (jsou vynechávané znaky) gramatické chyby a skladba vět především v třetí části práce a nestandartní číslování kapitol. Obsahově je ale práce uspořádána logicky. Práci doporučuji k obhajobě.

eVSKP id 92583