TEMELOVÁ, K. Korekce distorze obrazu mikroskopické scény [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.

Odstrčilík, Jan

Studentka vypracovala diplomovou práci na téma Korekce distorze obrazu mikroskopické scény. Téma bylo převážně zaměřeno na použití algoritmů lícování obrazu pro korekci geometrické distorze výstupních obrazů z elektronového mikroskopu. Diplomová práce byla vypsána ve spolupráci s firmou FEI Česká Republika, kde jako konzultant působil Ing. Miloš Malínský, Ph.D. Všechny body zadání byly splněny v plném rozsahu. Navržená metoda korekce pracuje se snímky krystalické struktury zlata, pořízenými prozařovacím elektronovým mikroskopem a využívá několik algoritmů lícování obrazových dat, které na sebe v programu navazují. Algoritmy jsou dobře popsány a jejich vlastnosti srozumitelně diskutovány. Studentka také zmínila aplikační použití algoritmů, které může být využito nejen pro prozařovací elektronové mikroskopy. V závěru práce je zmíněna diskuze výsledků a závěr. V práci bych vytkl několik matoucích vyjádření a ne moc rozsáhlou diskuzi výsledků. Práce je ale po odborné stránce na velmi vysoké úrovni. Studentka pravidelně práci konzultovala a konstruktivně přistupovala k řešení problémů. Navrhuji hodnocení A/92 b.

92

Kolář, Radim

Předložená diplomová práce Krystíny Temelové se zabývá problematikou korekce zkreslení v obrazech z elektronového mikroskopu pomocí metod lícování obrazů. Práce je logicky členěna a přehledně napsána. Po formální stránce je práce na kvalitní úrovni, obsahuje pouze několik překlepů. Oceňuji, že autorka zvolila anglický jazyk. Za hlavní přínos práce považuji zejména to, že autorka otestovala několik metod pro registraci obrazů z elektronového mikroskopu a zabývala se také jejich účinností i v případě nekvalitně nasnímaných dat. Autorka také jednotlivé kroky registračního procesu podrobně popsala a analyzovala, což oceňuji. K práci mám dvě kritické poznámky. 1. Autorka se rozhodla pouze pro subjektivní hodnocení výsledků registrace, což je vždy mírně zavádějící a neumožňuje tak detailní rozbor výsledků. Přitom kvantitativní zhodnocení alespoň několika snímků by nemuselo být problematické a náročné. 2. Při registraci snímků v plné velikosti bylo zjištěno, že není dosaženo tak dobrých výsledků jako v případě lícování jen malých oblastí. Znamená to, že aberace jsou vyššího řádu, které však geometrický model nemůže postihnout? Nebo je vyšší chyba způsobena nedostatečnou konvergencí algoritmu, resp. nalezením lokálního maxima? I přes tyto dvě připomínky je text práce kvalitní a ukazuje autorčiny inženýrské schopnosti. Práci tak celkově hodnotím stupněm B/87bodů.

87

eVSKP id 93563