JELÍNEK, M. Metoda pro zvýšení přesnosti měření optického frekvenčního spektra laditelnými optickými filtry [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.

Mikel, Břetislav

Student se ve své práci věnuje problematice měření optických frekvenčních spekter alternativní metodou s využitím laditelných optických filtrů. Jedná se o aktuální problematiku, kterou řešil v rámci projektu aplikovaného výzkumu a jeho výsledky budou dále využívány pro měření spekter optovláknových senzorů s Braggovými mřížkami. Student pečlivě nastudoval problematiku z doporučených i samostatně vyhledaných článků a knih. Takto získané vědomosti dokázal převést do návrhů metod měření, které postupně upravoval na základě předběžných výsledků. Student prokázal své schopnosti zejména při návrhu laboratorních experimentů a jejich řízení. V práci je prezentován postup vývoje a zejména pak závěrečné uspořádání a princip funkce i řízení celého systému pro měření spekter vláknových mřížek. Dosažené výsledky odpovídají počátečním předpokladům a celý sestavený systém je zcela funkční a bude i nadále využíván v laboratorních podmínkách. Celkově student k práci přistoupil velmi zodpovědně a dokončil jednotlivé kroky vždy v termínu. Textovou úroveň diplomové práce považuji po obsahové i formulační stránce za velmi dobrou. V práci je, na žádost vedoucího, připojena poslední kapitola se změřenými daty z měření v JE Temelín, kde byl využit systém, který byl souběžně vyvíjen u průmyslového partnera projektu. Kapitola slouží k ilustraci možností měření systémů, který vyvíjel i student.

94

Holík, Milan

Diplomová práce je logicky členěna do tří hlavních kapitol. V první části je přehledně shrnuta potřebná teorie. Navazující kapitola popisuje optický systém pro ověření principu měření délkové změny pomocí vláknové optické mřížky. Jako reference byl využit interferometr Michelsonova typu, který snímal vzdálenost dvou titanových držáků. Mezi tyto části byla vlepena vláknová mřížka, která byla mechanicky natahována pomocí motorizovaného stolku. Výsledkem této kapitoly je stanovení spektrální odezvy vláknové mřížky na její protažení. Následně byla zavedena kompenzace vlivu teploty okolí na vlaknovou mřížku. Díky této kompenzaci byl odstraněn vliv teploty na potenciální senzor délkové deformace, který by využíval vláknové mřížky jako detektory. Závěrečná kapitola prezentuje nasazení dvou měřících systému založených na senzorech využívající vláknové mřížky. Především u části, která popisuje měření kontejnmentu JE Temelín, není zcela jasné, jaký systém byl nasazen a jaký přínos měla metoda popsaná v diplomové práci. Tato část se mi jeví jako nadbytečná vzhledem k předchozímu obsahu diplomové práce. Po formální stránce je práce v pořádku, až na drobné nedostatky jako je obr.2.27, 2.28, 2.29, které zaujímají celou stranu a očekával bych je spíše v příloze. Dále obr. 3.1 má zvýrazněné okraje. Práci doporučuji k obhajobě.

91

eVSKP id 94008