KASAL, M. Síla vodního paprsku na rovinnou plochu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.

Fic, Miloslav

Problematika, kterou student zvolil pro svoji závěrečnou práci, je zaměřena na sílu vodního paprsku na rovinnou plochu. V práci je věnován prostor teorii hydrodynamiky a základním rovnicím. Následně student uvedl odvození síly působené od proudící kapaliny. Práce obsahuje dvě varianty odvození, kterými lze sílu stanovit. Jednou variantou je integrace Eulerovy rovnice hydrodynamiky přes kontrolní objem V a následná aplikace Gauss-Ostrogradského věty. Druhá varianta staví na větě o změně hybnosti. Student v práci poukázal na aplikace vodního paprsku v technické praxi a prakticky ověřil odvozené vztahy měřením na laboratorní stanici. Během své práce se student dostavil na smluvené konzultace své práce, ač vynikal samostatností. Práce má charakter průřezu problematikou a student má prostor se v dalším studiu přesněji zaměřit. Práce je přehledná bez výrazných gramatických nedostatků a je vhodně doplněná ilustracemi a obrazovou dokumentací. Student splnil cíle stanovené zadáním v plném rozsahu, tudíž doporučuji tuto bakalářskou práci k obhajobě. Souhlasím s udělením titulu bakalář po úspěšném obhájení této práce.

Soukup, Lubomír

Autor zpracoval dané téma velmi přehledně a srozumitelně. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou popsány základní informace o druhu proudění a fyzikálních vlastnostech kapalin. Tato část je dále doplněna o přehledný popis základních rovnic často používaných v hydromechanice. Dále se autor věnoval odvození vztahů, které se používají k výpočtu působící síly od paprsku kapaliny na rovinné desky a na koreček Peltonovy turbíny. V poslední části teoretického celku autor velmi přehledně popsal některá technická zařízení, která využívají ke své činnosti vodní paprsek. Konkrétně autor zmínil Peltonovu turbínu, turbínu Turgo a technologii řezání různých materiálů pomocí vodního paprsku. V praktické části se autor věnuje experimentálnímu ověření teoreticky odvozených vztahů. Tato kapitola pojednává o experimentálním měření na zařízení, které je určeno k měření silového účinku paprsku kapaliny na rovinnou desku. Tato kapitola je doplněna o vyhodnocené výsledky z měření, které byly srovnány s teoreticky odvozenými vztahy. Z práce je zřejmé autorovo zaujetí danou problematikou. Práce je na vysoké úrovni a je patrné, že autor problematiku studoval pečlivě. Práce je doplněna o odpovídající obrázky, které vhodně doplňují popisovanou problematiku. V práci se vyskytují drobné nedostatky, jako např. rovnice 1.48 a 1.49. V rovnici 1.48 autor nejspíše špatně přepsal vztah z citované literatury. V rovnici 1.49 pak autor patrně omylem zapsal střední část rovnice. Na straně 18 je uveden vztah 1.31, jenž obsahuje ztrátové součinitele, přičemž je autor nazývá přímo jako místní, respektive délkové ztráty. Jedná se však pouze o formální nedostatky, které na hodnocení práce nemají zásadní vliv. Stanovené cíle práce byly splněny. Práci doporučují k obhajobě.

eVSKP id 92816