ŘEZÁČ, J. Tepelná bilance anaerobní části ČOV [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2008.

Pěček, Jan

Předkládaná bakalářská práce se zabývá tepelnou bilancí anaerobní části ČOV. Jedná se o aktuální téma z praxe. V současné době se stále více hovoří o využití obnovitelných zdrojů energie, kterým bioplyn, jako produkt anaerobní fermentace bezpochyby je. Další výhodou je stabilizace kalu a zmenšení jeho objemu. Mohu konstatovat, že zadání bylo splněno. BP obsahuje 35 stran proložených obrázky, grafy, schématy a matematickými vztahy. Grafická úprava práce je dobrá, jazyková úroveň srozumitelná. Autor popisovanou tematiku doplnil názornými obrázky jednotlivých zařízení. BP je logicky rozvržena do deseti kapitol, ve kterých je nejdříve popsána ČOV jako celek a pak se autor věnuje popisu anaerobního procesu, návrhu vyhnívacích nádrží. V práci je proveden bilanční výpočet konkrétní ČOV a ekonomické posouzení zvolené varianty. Součástí BP je také technologické schéma anaerobní části ČOV, které dává pěknou představu o této části. Rozbor některých nedostatků jistě uvede oponent BP.

Beňo, Zdeněk

Předložená bakalářská práce se zabývá tepelnou bilancí anaerobní části čistírny odpadních vod. Autor se v práci věnuje návrhovému výpočtu vyhnívacích nádrží anaerobní části ČOV. V úvodních kapitolách se autor stručně zabývá současným stavem způsobu nakládání s odpadními vodami a popisem ČOV. Dále je popsán základní princip anaerobního rozkladu organických látek. V kapitole 4 je popsán návrh vyhnívacích nádrží, především konstrukce reaktorů, materiálů pro jejich stavbu, způsobu míchání a způsob ohřevu reaktoru. Hlavní částí práce je vlastní návrhové řešení vyhnívací nádrže pro ČOV, které se skládá z jednotlivých výpočtů (celkové množství produkovaného kalu v dané oblasti, celkového množství kalu odváděného do vyhnívacích nádrží, doba vyhnívání při dané teplotě, produkce bioplynu) a volby izolace vyhnívací nádrže, kogenerační jednotky a tepelného výměníku. V závěru práce je provedena tepelná a ekonomická bilance ohřevu. Stylistická stránka práce i gramatika jsou téměř bez vad, až na pár drobných nedostatků, mezi než patří především interpunkce ve větách. Jako hlavní nedostatek bych uvedl nesprávné pojmenování procesu metanizace, kdy je prakticky v celé práci interpretována jako ,,metalizace“. Chyba je způsobena automatickými opravami v MS Word, ale tuto chybu bylo možno zkontrolovat a opravit ještě před tiskem vlastní práce. Dále je v práci několikrát uvedeno nesprávné pojmenování ,,vyhnívacích nádrží“, kdy je uveden název ,,vyhnívající“. Další nedostatky jsem neshledal. Celkově hodnotím práci jako velmi zdařilou. Po věcné stránce je její úroveň velmi dobrá, student pracoval svědomitě a pečlivě. I když náročnost práce přesahovala zadáním rámec běžné bakalářské práce, autor její cíle splnil a mohu ji proto doporučit k obhajobě.

eVSKP id 11425