MOLIŠ, M. Vytvoření laboratorního modelu zemnící soustavy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.

Topolánek, David

Hodnocená bakalářská práce je zaměřena na přípravu laboratorního modelu pro měření rozložení potenciálu zemnících soustav a krokových či dotykových napětí v jejich okolí. Úvodní část práce je zaměřena na teoretický popis problematiky zemnění v soustavách VN a NN, na výpočet zemních odporů běžně užívaných zemnících soustav distribučních transformátorů a na poruchové stavy v soustavě VN, které mohou způsobit nebezpečné navýšení potenciálu v zemnící soustavě nízkého napětí. Druhá část práce je pak zaměřena na přípravu koncepce modelu, kde klíčovou fází je zejména příprava směsi, která by co nejvěrněji napodobovala vlastnosti reálné půdy, při zajištění měřitelnosti krokových napětí pomocí LED diody. V rámci této fáze práce rovněž byly připraveny modely zemnících soustav distribučních transformačních stanic (DTS), pro které byly změřeny jejich zemní odpory, rozložení potenciálu povrchu zemně a vyčísleny kroková napětí v okolí zemnící soustavy. Takto zjištěné hodnoty pak byly porovnány s ohledem na stanovené měřítko s očekávanými reálnými hodnotami zemnících soustav. Jednotlivé provedené testy a výsledky měření zemnících soustav a zemničů jsou detailně zpracovány a je vysvětlen jejich přínos zejména při hodnocení bezpečnosti nových konfigurací a typů zemnicích soustav, pro který je připraven i ukázkový příklad. Vlastní práce je po technické i věcné stránce na velmi dobré úrovni, je přehledně a poměrně kvalitně zpracována. Velmi kladně hodnotím zejména vlastní přístup autora, který díky své samostatnosti a času strávenému v laboratoři a dílně dovedl bez větších obtíží naplnit stanovené body zadání. Obzvláště si cením i samostatnosti při zajišťování jednotlivých komponent a směsí pro sestavení laboratorního modelu. Vlastní bakalářskou práci a odvedenou práci autora hodnotím velmi kladně bodovým hodnocením 95 bodů.

95

Vyčítal, Václav

Předložená bakalářská práce pojednává o postupu návrhu a konstrukci modelu zemnící soustavy. V rámci práce autor navrhl materiál a proporce sedmi odlišných konfigurací zemnících soustav a vhodnou zeminu. Pro zvolené zemnící soustavy následně provedl měření, jehož výsledky porovnal s teoretickým výpočtem zemních odporů. Výsledky měření následně využil ke stanovení měřítka odporu pro přepočet zemních odporů do reálných podmínek. V další části práce autor provedl zhodnocení zobecnění užití navrženého měřítka odporu na všechny jím měřené zemnící soustavy. V posledních dvou kapitolách práce pak autor naplňuje poslední bod zadání, kde uvádí možnosti dalšího použití zkonstruovaného modelu, jako je demonstrativní měření přenosu potenciálu na nepostiženou zemnící soustavu, či možnosti experimentálního měření krokového napětí pomocí jednoduchého indikátoru s LED diodou. Autor při výpočtu zemních odporů a jeho měření aplikoval korektně vhodné metody a postupy a z hlediska obsahového lze bakalářskou práci hodnotit kladně. Rozložení kapitol koresponduje s body zadání bakalářské práce a z hlediska jejich naplnění, lze konstatovat, že byly splněny. Grafické a textové zpracování práce je na vynikající úrovni. V textu se vyskytuje menší množství gramatických a „překlepových“ chyb. Bakalářskou práci hodnotím kladně a doporučuji k obhajobě. Navrhuji hodnotit A 95 bodů.

95

eVSKP id 89676