MATĚJKA, T. Modul detektoru ionizujícího záření [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.

Kubíček, Michal

Student vypracoval bakalářskou práci, která se zabývá návrhem detektoru rentgenového záření. V teoretické části práce velmi přehledně popisuje detekci ionizujícího záření a zdroje šumu. Dále teorii ověřuje simulacemi a návrhem reálného zapojení. Grafické provedení práce je na velmi vysoké úrovni. Všechny výsledky jsou velmi pečlivě zpracovány. Student pravidelně během celého semestru docházel na konzultace, kde prezentoval výsledky své práce a prokázal schopnost systematicky řešit vzniklé problémy. Simulace a návrh plošného spoje student provedl v nástroji Altium Designer, se kterým se během bakalářské práce naučil velmi efektivně pracovat. Student zadání bezesporu splnil. Bohužel se nepodařilo objasnit příčinu vysoké úrovně šumu na výstupu transimpedančního zesilovače, což znemožňuje použití detektoru pro nižší energie. Nicméně při odhalování příčiny postupoval systematicky a všechny použité postupy a možnosti v práci popisuje. Posudek vypracoval odborný vedoucí práce Ing. Ondřej Vičar.

90

Džbánek, Lukáš

Celkový dojem z práce je velmi dobrý. Student začal teoretickým souhrnem informací k detekci ionizujícího záření a pokračoval návrhem zesilovače detektoru s ohledem na možné zdroje šumu. V rámci bakalářské práce navržené obvody nejen realizoval, ale provedl i reálná měření nejen s generátorem signálů, ale i se zdrojem ionizujícího záření. Definice v kapitole 1.1 jsou však nepřesné až zavádějící. V popisu interakce ionizujícího záření s látkou v kapitole 1.2 se autor zaměřuje jenom na interakci fotonového záření. I v této kapitole je rovněž několik nepřesnosti. Je zřejmé, že kapitola 1 není jádrem této práce, ale měla by obsahovat shrnutí obecně známých informaci k dané problematice. Nepřesnosti v této kapitole naznačuji, že autor nevěnoval této části dostatečnou pozornost, chyby v pojmech se pak samozřejmě přenáší i do dalších kapitol. Kapitola 2 obsahuje podrobný popis návrhu detektoru. Z jejího rozsahu a podání je zřejmé, že v této oblasti se autor dobře orientuje. Závěrem kapitoly autor navrhuje systém sběru dat z více detektorů. V kapitole 2 schází pouze uvedení zdrojů u obrázků – pokud nejsou vytvořeny autorem Bakalářské práce. Kapitola 3 popisuje realizaci detektoru. Opět pouze zopakuji předchozí tvrzení, že autor ovládá tuto oblast velmi dobře. PCB navrhoval v profesionálním prostředí SW Altium Designer. Ve zprávě není uvedeno, kolik ks PCB bylo vyrobeno a osazeno – v průmyslové praxi se nechávají prototypy vyrábět v počtu větším než 1ks, aby se daly lépe sledovat chyby osazení a náhodné vady součástek. Výtky k práci jsou spíše formálního charakteru a jsou poskytnutím zpětné vazby ke zlepšení. Cíle práce jsou splněny. Je škoda, že se nepodařilo nalézt příčinu šum, nicméně to může zůstat výzvou pro pokračování bakalářské práce prací diplomovou.

95

eVSKP id 93385