BUCHTA, M. Ventilový rozvod přeplňovaného motoru formule Student [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.
Úkolem diplomové práce pana Martina Buchty bylo navržení ventilového rozvodu pro motor formule Student. Vzhledem ke komplexnosti zadání si musel diplomant osvojit znalosti z termodynamiky a dynamiky spalovacích motorů. V první fázi student sestavil detailní termodynamický model přeplňovaného spalovacího motoru, provedl analýzu konstrukčních řešení z předchozího roku a navrhl možné konstrukční úpravy. Pro výsledné řešení na závěr navrhl a výpočtově ověřil ventilový rozvod. Cíle diplomové práce byly splněny v celém rozsahu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Diplomová práce se zabývá úpravou ventilového rozvodu pro zadaný jednoválcový motor přeplňovaný turbodmychadlem a použitý týmem TU Brno Racing v soutěži Formula Student. V úvodní části je přehledně sestavena rešerše popisující danou problematiku jak Formule Student tak používaných pohonných jednotek s věcným zaměřením na ventilové rozvody. Následuje seznámení se současným stavem a analýza parametrů pro sestavení výpočtového modelu, který byl validován na základě termodynamické analýzy skutečného motoru. Samotný návrh byl podroben jak kinematické analýze, tak optimalizací pro výkonové parametry motoru. V závěru je zobrazeno i konstrukční řešení nové vačkové hřídele. Práce působí velice stručným a věcným dojmem, ačkoliv si student musel oslovit mnoho pokročilých inženýrských nástrojů, což ji činí velmi rozsáhlou. Jako příklad lze uvést digitalizace částí pomocí 3D skeneru a následná práce s CAD software, termodynamická analýza pomocí vysokotlaké indikace, měření ztrátových součinitelů proudění, instrumentace, řízení a analýza výkonových parametrů motoru na dynamometru, sestavení a validace pokročilého výpočtového modelu apod. V závěru je uvedena cílová oblast pro zvýšení výkonu ve spektru otáček, které odpovídá zahlcení restriktoru a následné zhodnocení vlivů na jednotlivé disciplíny Formule Student. Toto jen potvrzuje, že student dané problematice rozumí a přistoupil k ní z komplexního pohledu. I přes drobné jazykové nedostatky práci rád doporučím k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 92243