MARCINKO, P. Návrh řízeného příďového podvozku pro letoun PS-28 Cruiser [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.

Katrňák, Tomáš

V předložené diplomové práci se student zabývá návrhem konstrukčního řešení řízeného příďového podvozku pro letoun PS-28 Cruiser. V úvodních kapitolách věcně popisuje typy přistávacích zařízení, typy tlumičů a požadavky kladené na podvozky. Podrobnou kapitolou je přehled typů příďového podvozku používaných v dané kategorii ultralehkých letounů. Na konkurenčních letounech jsou přehledně prezentovány konstrukční řešení, základní části příďových podvozků a také názorně zobrazuje používané způsoby uchycení a řízení. Student zpracoval velké množství literatury a zdrojů, na které se správně odkazuje. Následuje charakteristika zadaného letounu a přehledné schéma stávajícího neřízeného přídového podvozku. Velmi rozsáhlou kapitolou je návrh jednotlivých variant konstrukčního řešení, kde je u každé varianty uvedeno podrobnější vyhodnocení vhodnosti použití. Celkem je navrženo a v grafickém programu Catia V5 zpracováno 5 možných variant. Kapitola je uzavřena zhodnocením návrhů a výběrem výsledné varianty řízeného příďového podvozku s hydropneumatickým tlumičem. V další části diplomové práce student řeší volbu pneumatiky, návrh rozměrů částí tlumiče a pracovní diagram tlumiče. Výpočet zatížení podvozku je proveden správně dle podmínek pozemního zatížení certifikačního předpisu CS-LSA. V práci chybí základní pevnostní analýza podvozkové nohy a jejího uchycení. Také návrh řízení a uložení je potřeba podrobněji zpracovat. Místy jsou v tabulkách uvedeny překlepy, správnost výpočtu tím však není ovlivněna. Hlavním výstupem diplomové práce je zpracování výkresové dokumentace sestav a hlavních detailů příďového podvozku. Je zde předložen přehledně strukturovaný konstrukční návrh řízeného podvozku, zlepšeny absorpční charakteristiky tlumiče, a proto práci doporučuji k obhajobě.

Splnění požadavků a cílů zadání D
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry C

Šplíchal, Jan

Předložená diplomová práce autora Bc. Petra Marcinka s názvem Návrh řízeného příďového podvozku pro letoun PS-28 Cruiser je členěna do deseti základních kapitol. V první a druhé kapitole se autor zabývá úvodem a rozborem přistávacích zařízení jejich uspořádáním, požadavky které jsou na ně kladeny a používanými podvozkovými tlumiči. Ve třetí kapitole autor ukazuje typy podvozků používaných na ultralehkých letadlech, v této kapitole jsou popsány příďové podvozky pěti letadel. V kapitole čtyři a pět je proveden popis letounu PS-28 a jeho příďového podvozku. V šesté kapitole autor ukazuje možné konstrukční varianty příďového podvozku pro letoun PS-28. Jednotlivé varianty řešení uložení a konstrukce příďového podvozku, které autor navrhuje, by si zasloužily podrobnější rozpracování, navíc některé varianty působí až nefunkčním dojmem. Dále by si zasloužily větší pozornost obrázky uvedené v této části, kdy je vhodné skrýt z obrázků nepodstatné systémové značky. Sedmá kapitola detailní návrh podvozku obsahuje stanovení statického zatížení příďového podvozku volbu pneumatiky a návrh hydropneumatického tlumiče. V této kapitole je i stanoven pracovní diagram pneumatiky tento diagram je stanoven chybně nelze kombinovat statické stlačení pneumatiky z katalogu a statickou sílu, která skutečně působí na příďový podvozek. V osmé kapitole je proveden výpočet zatížení příďového podvozku. Hlavní cílem této diplomové práce bylo provést návrh příďového podvozku letounu PS-28 a provedení výpočtu tohoto podvozků. Tyto cíle nejsou zcela splněny, je zde uveden výpočet hydropneumatického tlumiče, ale zcela chybí výpočet uchycení podvozkové nohy a provedení základní pevnostní analýzy podvozkové nohy.

Splnění požadavků a cílů zadání D

eVSKP id 92359