VANĚK, D. Analýzy damage tolerance s uvážením interakce zatěžovacích kmitů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Bvoc, Maroš

Práca diplomanta Davida Vaněka vznikla v spolupráci so spoločnosťou Aircraft Industries, a. s. Hlavným cieľom záverečnej práce autora bolo prevedenie teoretických základov metód šírenia únavových trhlín s uvážením interakcie zaťažovacích kmitov a následná aplikácia vhodného retardačného modelu na konštrukčný uzol letúnu L 410 NG za účelom zníženia počiatku a periodicity vizuálnych a nedeštruktívnych prehliadok draku letúnu. Teoretická časť diplomovej práce spĺňa úlohu zadania a problematika šírenia únavovej trhliny s uvážením interakcie zaťažovacích kmitov s vybranými modelmi bola popísaná dostačujúco a vhodne vzhľadom na aplikovateľnosť v softvéri využívajúcom v AI na predikciu dĺžky šírenia trhlín. Následná metodika ladenia empirických modelov vzhľadom na výsledky experimentálnych skúšok je vyhovujúca a kladne je možné hodnotiť aj spoluprácu diplomanta pri zostavovaní najkomplikovanejšieho modelu FASTRAN s jeho autorom Prof. Newmanom. Najväčší prínos diplomovej práce je možno vidieť v praktickej časti, kde sa po verifikácii naladenia jednotlivých retardačných modelov aplikovala metodika na konkrétny konštrukčný uzol a bola demonštrovaná využiteľnosť v praxi pri blížiacej sa certifikácii letúnu L 410 NG. V záverečných kapitolách bol poskytnutý čitateľovi stručný popis damage tolerance analýzy, kde autor práce využil skúsenosti z praxe nadobudnutej počas spolupráce s AI. Prínosným výstupom práce je selekcia na odporúčané a nevhodné modely uvažujúce interakciu zaťažovacích kmitov. Záverečnej práci je na druhú stranu možné vytknúť formálne náležitosti a štylistickú úpravu. Nevhodné boli niektoré netechnické formulácie, preklepy (vozkú namiesto vzorkú, skon namiesto sklon na strane 46), štylistické chyby pri číslovaní obrázkov (v kapitole 4 bolo použité nesystematicky s číslom kapitoly a následne aj s preskočeným číslom), formálna úprava pri popisoch skratiek a nedoplnenie kompletného zoznamu skratiek a symbolov. Napriek výčitkám hodnotím diplomovú prácu ako prínosnú a veľmi kladne s výslednou známkou A a odporúčam ju k záverečným obhajobám.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Augustin, Petr

Diplomová práce je zaměřena na problematiku predikce šíření únavové trhliny při simulovaném provozním zatěžování s proměnnou amplitudou, která je důležitou součástí analýz přípustného poškození konstrukce draku vyžadovaných pro certifikaci letounu L 410 NG podle předpisu letové způsobilosti FAR 23 v kategorii commuter. Hlavním cílem práce byla verifikace modelů šíření únavové trhliny schopných zahrnout interakci kmitů různých amplitud, které jsou k dispozici v programu AFGROW používaném ve společnosti Aircraft Industries. Jde o modely Willenborg a Wheeler odvozené od změn velikosti plastické zóny v průběhu posloupnosti zatěžovacích kmitů přes modely Closure a Hsu vycházející z analýzy jevu uzavření trhliny až po pokročilý model FASTRAN. Do teoretické části diplomant zařadil mimo jiné i popis těchto modelů. Čerpal přitom z odborné literatury a manuálu programu AFGROW, překlad z angličtiny se ale bohužel neobešel bez stylistických nedostatků nebo některých nesprávně uvedených odborných termínů. Vyskytly se také chyby v rovnicích nebo nepřesnosti v některých komentářích. Naproti tomu praktická část diplomové práce je zpracována velmi kvalitně. Diplomant založil nastavení a verifikaci modelů na programu zkoušek šíření únavové trhliny v M(T) tělesech z hliníkových slitin 2124-T851 a 7475-T7351 různých tlouštěk zatěžovaných sekvencemi napětí odpovídajícími vybraným konstrukčním prvkům křídla letounu L 410 NG. To umožnilo posouzení modelů při dostatečně široké škále parametrů podstatně ovlivňujících šíření únavové trhliny. V závěrečné části práce diplomant demonstroval použití verifikovaných modelů při damage tolerance analýze konkrétních konstrukčních uzlů křídla L 410 NG. Oproti doposud používanému lineárnímu modelu neuvažujícímu interakci kmitů různých amplitud dochází k podstatnému navýšení intervalů periodických prohlídek a tedy i snížení nákladů na jejich provádění. Diplomová práce odpovídá zadání. Lze ocenit, že autor při její přípravě navázal kontakt s autorem modelu FASTRAN prof. Newmanem, se kterým konzultoval své výsledky. Výstupy diplomové práce lze také hodnotit jako velmi cenné pro praxi.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
A

eVSKP id 92881