RYCHTÁŘ, A. Transformace optimalizačních modelů s aplikacemi [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.

Popela, Pavel

Předložená diplomová práce se zabývá problematikou transformací a modifikací vybrané optimalizační úlohy. Diplomant splnil požadavky zadání práce. Autor se zaměřil na postupné zobecňování úlohy o toku v síti, do které krok za krokem zahrnul další lineární omezení, nelineární výrazy, celočíselné proměnné, stochastické parametry a rovněž modeloval dynamiku úlohy. Autorovou motivací pro tyto kroky byla potřeba přispět k dalšímu rozvoji softwarového systému NERUDA používanému na ÚPI k optimalizaci v oblasti odpadového hospodářství, a to tím, že do značné míry živelný a méně přehledný rozvoj systému podle požadavků jeho uživatelů byl důsledně podpořen detailním a přesným matematickým popisem souvisejících modelů a rozborem jejich vlastností. Autor postupoval originálně a systematicky, především oceňuji vytvořenou gradující posloupnost modelů v kapitole 5. Dále zejména oceňuji promyšlenou kompaktnost jejich popisů a ukázky prokazující jejich efektivní aplikovatelnost pro vybrané problémy odpadového hospodářství v kapitole 6, kterou doplnily poznámky k implementaci v GAMSu a k souvisejícímu importu a exportu dat v kapitole 7. Tyto původní části se opírají o přehledové kapitoly věnované potřebným pojmům teorie grafů (kapitola 1), teorie pravděpodobnosti (kapitola 2) a matematického programování (kapitola 3). Krátké, ale výstižné shrnutí pojmů logistiky odpadů podává autor v kapitole 4. Autor při psaní práce úspěšně využil svoji pověstnou hloubavost, mlčenlivou samostatnost a zejména kladný vztah k algebraicky orientovaným předmětům specializace. Nicméně jeho pověstná zdvořilost, se kterou dával ve frontách čekajících na konzultace vedoucího práce přednost ostatním, se ukázala být kontraproduktivní při závěrečném ladění textu práce, protože se již nepodařilo včas odstranit některé její slabiny. Nepřílišnou kvalitu některých obrázku lze přisoudit zvláštní zálibě v podivném grafickém systému iniciované zřejmě spolužákem, leč ke stárnoucím čtenářům se slábnoucím zrakem značně bezohledné. Rovněž usměrnění finalizace textu k jeho větší sevřenosti nebylo zcela úspěšné – např. některé teoretické vlastnosti uvedené v přehledové části textu nebyly pak úměrně diskutovány v původní části. Proto je hodnocení práce hraniční, ale při jeho shrnutí převážilo moje ocenění autorova svědomitého a zejména původního přístupu k modelované aplikační problematice, připomínající svojí jistou počáteční nepřehledností doslova džungli. Dále také oceňuji, že dílčí výsledky práce byly již publikovány s týmem spoluautorů v časopise indexovaném ve Scopusu. Předloženou diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

Bednář, Josef

Posuzovaná práce je velice kvalitní a přispívá k dalšímu rozvoji matematických modelů v oblasti odpadového hospodářství, které mohou být implementovány do softwarového systému NERUDA. V prvních třech kapitolách je popsán matematický aparát, ve čtvrté kapitole je stručně popsána logistika odpadů. Hlavním přínosem jsou kapitoly 5, 6 a 7, kde jsou systematicky popsány optimalizační modely v odpadovém hospodářství a jejich softwarová implementace včetně využití systému GAMS. Práce je zpracována pečlivě a vyváženě, po formální stránce na velice dobré úrovni s drobnou výtkou. Některé grafy jsou těžko čitelné např. u grafů na str. 50 a 51 (hlavní výsledky práce) by bylo dobré zvětšit font, opustit 50 odstínů šedi a použít výrazné barvy (čtu elektronickou verzi).

eVSKP id 92612