SEMERÁKOVÁ, N. Variabilita rozložení tlakových sil v oblasti chodidla se spojením EMG [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.

Koťová, Markéta

Studentka Nikola Semeráková se zabývala variabilitou rozložení tlakových sil v oblasti chodidla se spojením EMG. V teoretické části se studentka zabývá svalovým aparátem dolních končetin, zaměřila se zejména na svaly, které se nejvíce podílí na posturální stabilitě. Navrhla protokol měření, podle kterého proměřila skupinu osob. V kapitole 6 se studentka zabývala zpracováním dat z EMG, kde se zaměřila na průměr, medián a maximální hodnotu píků v časové oblasti. Ve frekvenční oblasti se zaměřila na medián a průměr z výkonového spektra. Tato kapitola by si zasloužila více diskuse. Programové řešení by mělo být komplexnější, aby více odpovídalo požadavků v bakalářské práci. Surová data z dynamického chodníku rozdělila na pravou a levou končetinu a také hodnotila zatížení chodidla na špičce anebo patě chodidla. Vyzdvihnout musím kapitolu 8, která se zaměřuje na porovnání dat z těchto dvou přístrojů. Navzdory častým konzultacím studentka v problematice tápala. Po formální stránce je práce na dobré úrovni. Studentka prokázala dobrou práci s literaturou. Zadání bakalářské práce je splněno. Práci hodnotím stupněm C/78 bodů.

78

Kolářová, Jana

Studentka vypracovala bakalářskou práci na téma Variabilita rozložení tlakových sil v oblasti chodidla se spojením EMG. V teoretické části se zaměřila na fyziologii svalů a anatomii vybraných svalových skupin. V následujcící kapitole je uvedena definice postury, její význam a způsob posuzování postury pomocí několika parametrů. Ve třetí a čtvrté kapitole je uveden popis měřících systémů, které jsou pro praktickou část práce použity – dynamický chodník Zebris a bezdrátový 16-kanálový elektromyograf Cometa Wave Plus. Technický popis používaných systémů je velmi vágní. Nejsou zřejmé některé důležité informace (vzorkovací frekvence, A/D převod, citlivost snímačů). V kapitole 6 je uveden postup zpracování EMG signálů. Původní nefiltrovaný a filtrovaný signál je uveden pouze v časové oblasti, kdy je vidět pouze nepatrný rozdíl. Amplitudově-frekvenční spektrum zde uvedeno není. Chybí i spektrum signálu rektifikovaného. Analýza v časové oblasti obsahuje popis EMG signálu pomocí průměru a mediánů píků a maximální hodnotě píků. Pro nalezení píků, se kterými bylo dále počítáno, byla použita funkce Matlabu findpeaks. Výsledkem frekvenční analýzy je hodnota průměru a mediánu výkonového spektra EMG signálu. V kapitole 7 je uvedeno zpracování dat z dynamického chodníku. Kapitola 7.1. měla nejprve začít obrázkem 17 a popisem naměřených dat. Z matice (obrazových dat) byly získány průměrné hodnoty zatížení pro celá chodidla nebo jen části a byl sledován vývoj tohoto parametru v čase během kontinuálního měření. Z časového průběhu byla vypočtena průměrná hodnota zatížení během požadované aktivity. Kapitola 8 předkládá popis výsledků, které jsou zaměřeny na srovnávání parametrů vypočtených ze signálů měřených na pravé/levé noze či chodidle. Předložené výsledky jsou podrobně diskutovány. Jedná se o porovnání levé a pravé strany, porovnání svalové aktivity v souvislosti se zatížením špičky/paty, určení dominantní končetiny, určení svalové únavy a stability. Zhodnocení práce je v závěru. Předložená práce je dobře členěná a jednotlivé kapitoly na sebe logicky navazují. Některé kapitoly jsou však krátké a podrobnější popis by byl na místě. Text by měl být více technický a konkrétní viz kapitoly 3, 4, 6 a 7. Výstupem práce je několik skriptů na zpracování měřených dat. Skripty jsou funkční. Jedním z grafů je také výkonové spektrum rektifikovaného signálu s určením jeho obálky. Tento graf s popisem v textu práce chybí. Formátování textu je na dobré úrovni. Citace v textu nejsou podle normy. Na základě výše uvedeného hodnotím práci studpněm E/55 bodů.

55

eVSKP id 93505