VEPŘEK, T. Rozbor uplatnění větrných elektráren na území České republiky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2009.

Matoušek, Antonín

Práce je drobným příspěvkem do stálé diskuse o využití větrné energie na území ČR. Zabývá se klady i zápory větrných elektráren nejen při výstavbě, ale zejména při jejich provozu v energetické soustavě. Dosud instalované větrné elektrárny na území ČR zakreslil autor na obrázku 11. Z něho jsou patrné vhodné lokality pro výstavbu VtE. V ekonomickém hodnocení správně připomíná nutný a nákladný požadavek na zálohování větrných elektráren elektrárenskými zdroji s rychlým náběhem. Důležité hodnoty uvedené v tabulkách kapitoly 9 nejsou doloženy výpočtem, ale jsou převzaty z uvedené literatury. Po formální stránce je práci potřeba vytknout skladbu jednotlivých kapitol. Práce v podstatě splnila požadavek zadání a lze ji přijmout k obhajobě.

81

Belatka, Martin

Bakalářská práce pana Tomáše Vepřeka se zabývá uplatněním větrných elektráren na území ČR. Student pouze povrchně popisuje větrnou elektrárnu a jednotlivá technologická zařízení. Pouze rozděluje elektrárny dle výkonu a principu. Vůbec neuvádí, jak je řešeno vyvedení výkonu elektrárny do sítě a popis strojní část omezuje pouze na vyjmenování typů používaných generátorů. V 3. bodě zadání se měl student věnovat specifickým problémům VTE. Jako největší necnosti VTE se dle práce jeví ekologické problémy. Student vůbec neuvádí lokální ani systémové vlivy. Formální grafické zpracování práce je na podprůměrné úrovni. Práce má jiné formátování, než které je dáno šablonou pro bakalářské práce. Navíc toto autorovo formátování není jednotně použito v celé práci (různé zarovnání a odsazování odstavců atd.) Práce obsahuje věty, které nedávají smysl. Toto je dáno buď nepochopením dané problematiky nebo absencí několika slov ve větě (např. str. 44, 3. odst."Výstavbu větrných elektráren ovlivňují následující typy záloh", skutečnost je opačná). Student si také v práci odporuje, např. ve tvrzení o výhodnosti VTE. V kapitole 3.3 tvrdí, že "elektrická energie z VTE je takřka zadarmo" a v kapitole 9 "z ekonomického hlediska představuje značný problém vysoká cena energie v VTE". Jako největší přínos práce hodnotím kapitolu 9.2., ve které autor uvádí, jak bude třeba navyšovat jednotlivé typy záloh v závislosti na rostoucí instalovaním výkonu větrných elektráren. Student však neuvádí, jak se k uvedeným hodnotám dospělo. Připomínky: Obr. 9 - není uvedeno, který rok znázorňuje Str. 34, řádek 6. - špatné číslo obrázku - má být místo obrázku 11 obrázek 10 Str. 39 - jeden z typů regulace je STALL, nikoli STALI, jak uvádí autor Na str. 40 v 3. odst. je buď použit špatný kurz eura vůči koruně (0,031 Kč = 1Euro) nebo špatná jednotka. Str. 41, 1. věta - v ČR je pouze jeden Energetický regulační úřad a má zkratku ERU nikoli URE jak uvádí autor. Tab. 6 - není uvedeno, pro který rok uvedené ceny platí. Práci doporučuji k obhajobě.

70

eVSKP id 11256