DVOŘÁK, A. Model majáku s fotovoltaickým napájením [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.

Jandová, Kristýna

Úkolem studenta v bakalářské práci, zadané ústavem elektrotechnologie FEKT VUT v Brně, bylo seznámit se s problematikou fotovoltaických modulů a článků, navrhnout model majáku s funkčním rotačním osvětlením napájeným fotovoltaickým modulem a vytvořit řídicí jednotku pro požadované funkce zařízení. V posledním bodě zadání měl student navržený model realizovat. Toto zadání student z větší části splnil. Na základě získaných poznatků student Adam Dvořák zpracoval bakalářskou práci v rozsahu 33 stran včetně seznamu použité literatury. Práci rozčlenil do pěti kapitol. Teoretická část práce zahrnuje úvod do problematiky fotovoltaických článků, baterií a mikrokontrolerů. V další kapitole je uveden návrh modelu majáku, návrh konstrukce, rotační části i umístění fotovoltaických modulů. V kapitole realizace je uveden návrh modelu pro 3D tiskárnu, pájení součástek a programování mikrokontroleru. Kompletní realizovaný model je vyfocen v poslední kapitole. Oproti původní verzi student doplnil schématická zapojení obvodů a do závěru přidal fotografii vytvořeného modelu majáku. Student bakalářského studia FEKT příliš nevyužíval možnosti konzultací a body zadání plnil dle svého uvážení. Vnější úprava a grafické zpracování práce jsou na nižší úrovni. Odborná úroveň odpovídá znalostem získaným v daném oboru bakalářského studijního programu. Předložená práce a její zpracování splňují, i přes uvedené nedostatky, požadavky kladené na bakalářskou práci. Proto ji doporučuji k obhajobě a všechny projevy studenta hodnotím 67 body, tedy známkou uspokojivě/D.

67

Vyroubal, Petr

Předkládaná bakalářská práce na téma Návrh majáku s fotovoltaickým napájením, se zabývá popisem a konstrukčním řešením modelu majáku s funkčním rotačním osvětlením a napájeným pomocí fotovoltaického modulu. Studen v úvodních pasážích zevrubně popisuje princip FV jevu, typy solárních článků a postup výroby FV článků, dále popisuje základní teorii a požadavky na lithium iontovou baterii a volbu mikroprocesoru. Dle zaměření práce by bylo vhodné místo postupu výroby FV článků popsat FV systémy a zaměřit se na ostrovní FV systém. Oproti původní verzi práce, nová verze obsahuje jen drobné změny. Jsou doplněna schémata jednotlivých modulů a v závěru práce je přiložena fotka celého zařízení. Návrh na obr. 15 se od realizace na obr. 33 odchyluje, autor tvořil model v programu SolidWorks, tudíž si mohl dát tu práci a nový návrh do bakalářské práce přiložit. Nikde nejsou uvedeny parametry pro 3D tisk, použitý materiál pro 3D tisk a pro konstrukci modelu jako takovou. Chybí jakýkoliv popis použitého arduina, jeho dispozice, počet v/v, aj. V realizaci je použit modul s fotorezistorem, nikde v práci není možné dohledat jaký fotorezistor je základem modulu, tudíž není možné dohledat ani jeho charakteristiku (v krajním případě se dala proměřit), autor píše „má dva vstupy, jeden analogový a druhý digitální“ takže není jasné, který z nich použil, jak je modul tedy řízen z MCU. Až v závěru se dozvídáme, že je modul připojen k digitálnímu pinu 52. Nikde není uvedeno, jak jsou použité FV panely rozměrově velké. Autor používá převzatá schémata, která mimo jiné nejsou citována, a která by v tomto případě bylo vhodné překreslit, jednou jsou v evropském značení jindy v americkém značení, obr. 23 čísla u značek jsou hodnoty nebo velikosti? Nejsou uvedeny jednotky. Chybí schéma ochranného obvodu. Chybí jakýkoliv popis funkce schémat, není uveden seznam součástek, náklady, ani výkresová dokumentace pro reprodukovatelnost návrhu. V práci je dostatek stylistických a gramatických chyb. Je patrné, že si autor s předěláním práce moc hlavu nelámal. Nicméně i přes uvedené nedostatky bylo zadání jako takové splněno a doporučuji práci k obhajobě a hodnotím

50

eVSKP id 96114