BENEŠL, T. Virtuální výroba [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2017.

Pásek, Jan

Všem, kterým se tato diplomová práce dostane do rukou, je již dnes pojem Industry 4.0 jistě znám. Pro někoho je to zatím jen pojem, mnozí již znají cíle, ke kterým se I4.0 ubírá, ale je hodně pracovníků v oboru průmyslové automatizace, pro které je iniciativa Industry 4.0, a v ní zapouzdřená terminologie, módním lingvistickým doplňkem, který je „in“. Jedním z klíčových pojmů Industry 4.0 je „virtuální výroba“. Cílem diplomové práce pana Benešla bylo jasně vysvětlit, co vlastně virtuální výroba je a proč je její místo v Industry 4.0 tak zásadní. Ale nejen to. Všechny renomované technické univerzity hledají cestu, jak zahrnout metody a přístupy Industry 4.0 do výuky. Není to jednoduché, protože je to vázáno většinou na velké pořizovací investice. Cesta existuje: učit virtuální výrobu na virtuálních zařízeních. To bylo cílem, který jsem, poněkud nesměle a opatrně, v zadání diplomové práce stanovil. Teď jsem přesvědčen, že to byl dobrý tah. Nechme mladé absolventy navrhnout způsoby a metody jak učit věci, které náleží jejich generaci a jsou jim tudíž blízké. V případě pana Benešla se to vyplatilo. Při řešení diplomové práce jsem se snažil Tomáše Benešla podporovat literaturou, zkušenostmi, radami a polemikami na téma Industry 4.0, ale budu poctivý, když přiznám, že moc šancí mi nedal. Byl natolik samostatný, bystrý a přemýšlivý, že jsem víceméně spokojeně přihlížel a schvaloval. Vytvořil práci, která má ambice být velkou inspirací pro aktualizaci výuky moderní průmyslové automatizace. Navrhuji hodnocení výborně / A - 96 bodů

96

Kaczmarczyk, Václav

Diplomová práce se zabývá virtuální výrobou, kterou obšírně, a celkem zdařile, popisuje z různých hledisek. Je zřejmé, že autor nastudoval mnoho materiálů o dané problematice, a také že z těchto materiálů dokázal extrahovat důležité informace. V praktické části práce pak autor navrhuje laboratorní úlohu, která sestává ze softwarového modelu kávovaru a PLC, který tento model řídí. Na této úloze autor demonstruje koncepty popsané v teoretické části práce. Po stránce odborné je práce na velmi dobré úrovni, bohužel však mám výhrady k formální stránce práce. Autor v přehledu literatury uvádí seznam cca 20 zdrojů, ze kterých čerpal, avšak v celém textu lze dohledat pouze jediný odkaz (pokud nepočítáme odkazy uváděné u obrázků). Práce obsahuje rovněž drobné překlepy a technické nesrovnalosti, ty jsou však zastoupeny zcela minoritně a dají se autorovi prominout. Přes uvedené nedostatky je práce na vysoké úrovni.

82

eVSKP id 102678