GAJA, T. Návrh anténní řady pro MSPS radar pracující v pásmu L [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2017.

Láčík, Jaroslav

Předložená DP se zabývá návrhem anténní řady pro vysílač multistatického primárního přehledového radaru (MSPSR). Práce je členěna logicky tak, jak autor chronologicky řešil jednotlivé dílčí kroky vedoucí ke konečnému návrhu, tj. nejprve je v kapitole 1 uvedena motivace, v kapitole 2 jsou vytipovány elementy anténní řady, dále je proveden návrh řady, vyšetřováno proudové zatížení spínacích prvků pro možnost vychýlení svazku antény ve vertikální rovině, a nakonec práce obsahuje i část věnující se samotné mechanické realizaci. Oceňuji provedení souhrnů formou textu a tabulek v závěru každé kapitoly. Tyto souhrny pomáhají udržet pozornost, zjednodušují tím čtení práce pro čtenáře s kvalifikací mimo vývoj antén a zdůrazňují důležité poznatky za danou část. Práce prokazuje odbornost autora v oblasti návrhu antén a šíření elektromagnetických vln. Obsahuje velké množství hodnotných informací, počítačových simulací, teoretických rozborů a názorných obrázků. Bohužel obsahuje i ne zcela vhodné formulace a slovní obraty, stejně jako gramatické chyby, nikoliv však v množství vyšším, než je obvyklé na práci tohoto rozsahu. První kapitola popisující motivaci práce používá neobvyklou terminologii a její účel tak nebyl příliš naplněn. Důvodem je zřejmě použití překladu reference [1]. Kapitola navíc působí neuceleně, zavádí spoustu definic (např. rozlišení, minimální separace pro monostatický radar atd.), ale není úplně jasné, za jakým účelem jsou tyto definice zavedeny. Konkrétně mám k uvedené části tyto poznámky: 1. Multistatický radar je tvořen bistatickými radary, nejde o „specifický případ bistatického radaru“ jak je v práci uvedeno. 2. Vztahy (1.2) a (1.3) nestanovují směr, jak je uvedeno, ale vzdálenost mezi cílem a vysílačem, resp. cílem a přijímačem. 3. Vztah (1.5) uvádí tzv. bistatickou vzdálenost, nikoliv „rozsah“ jak je uvedeno v práci. Přesto, že se nakonec nepodařilo splnit požadavky beze zbytku, považuji předloženou diplomovou práci za hodnotnou. Jejím výstupem je fyzicky zhotovená anténní řada, jejíž skutečné parametry jsou v současnosti vyhodnocovány. Anténní řadu hodláme dále využívat při pokračování projektu vývoje MSPSR ve společnosti ERA a.s. Z výše uvedených důvodů doporučuji předloženou diplomovou práci k obhajobě. Posudek vypracoval konzultant diplomové práce Ing. Radek Plšek, Ph.D.

85

Pítra, Kamil

Předložená diplomová práce se zabývá návrhem anténní řady pro MSPS radar. Práce je přehledně členěna do jednotlivých kapitol, kde oceňuji, že se nejedná o pouhý přepis teoretických literárních zdrojů, ale naopak je vše vysvětleno a aplikováno na řešení zadané problematiky. Ze způsobu řešení vyplívá studentova systematičnost a schopnost kriticky hodnotit své dosažené výsledky. Ve stěžejní kapitole čtyři student teoreticky navrhl a posléze v simulačním programu ověřil navrženou anténní řadu. Zde i přes veškerou studentovu snahu nebylo dosaženo požadovaných vlastností anténního systému. Zejména nesplnění požadavků na šířku pásma a směrové vlastnosti. Zde bych rád zdůraznil, že tato problematika není triviální záležitostí, pro její úspěšné řešení je zapotřebí nemalých zkušeností. I přes zmíněné nedostatky považuji studentovo dílo za velice zdařilé a svědčící o jeho inženýrských schopnostech, proto považuji zadání diplomové práce za splněné. Absenci výsledků měření přikládám zpoždění výrobního procesu samotné anténní řady, předpokládám, že výsledky budou řádně prezentovány u obhajoby závěrečné práce. Celkové dílo studenta se vyznačuje vysokou odbornou úrovní řešené problematiky, aktuálností tématu. Z hlediska formálního zpracování je projekt sepsán srozumitelně s minimem chyb.

89

eVSKP id 102206