BEČKA, P. Kvaternionové algebry [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.
Student měl zpracovat přehledný text o kvaternionových algebrách, který měl především posloužit jako vhodný úvodní text k problematice. Přestože se p. Bečka tématu věnoval, náročné pasáže pochopil a samostatně zpracoval některé příklady a důkazy, do finální verze práce se dostalo takové množství chyb jak v celkové koncepci, zejména řazení jednotlivých pojmů, tak i v označení, že text s didaktickou hodnotou, jak bylo požadováno, nevznikl. Práci přesto doporučuji uznat jako bakalářskou: opírám toto stanovisko především o přesvědčení, že student problematiku skutečně dobře pochopil a že je schopen na výtky adekvátně reagovat a nedostatky vysvětlit.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | F | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | F | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | E | ||
Práce s literaturou včetně citací | E | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Hlavním smyslem práce "Kvaternionové algebry", pana Pavla Bečky, mělo být vytvořit text s didaktickou hodnotou a naučit se pracovat s náročnějšími algebraickými pojmy. Práce měla vycházet ze dvou monografií doporučených školitelem. Navzdory tomuto doporučení, autor práce cituje pouze jednu z těchto uvedených knih ([1] C. MACLACHLAN, A. W. REID, The Arithmetic of Hyperbolic 3-Manifolds). Podle mého názoru ani tuto knihu příliš neprostudoval. Hlavní část bakalářské práce je nevydařeným kompilátem dvou článků paní Lenky Macálkové. Ta se podle vlastního vyjádření, snažila do problematiky kvaternionových algeber aspoň částečně proniknout prostřednictvím monografie [1]. Rozsah bakalářské práce je velmi krátký - bez úvodu a závěru má práce 17 a půl strany textu. Obsahuje 22 definic, 6 příkladů a 10 tvrzení, které autor nazývá větami. Práce měla stanoveny tři hlavní cíle. Za prvé, vytvořit přehledný úvodní text o kvaternionových algebrách. Tento cíl práce rozhodně nesplnila. Již úvodní strana výkladu obsahuje celou řadu nedefinovaných symbolů a pojmů. Například $Z(A)$, $M_2(F)$, $\overline{F}$ a další. Protože problematika práce je náročná a velmi abstraktní, vyžadují formulace textu vysoký stupeň exaktnosti. Protože tato exaktnost práci chybí, stává se text téměř nečitelným. Navíc některé základní definice jsou zcela špatně, například samotná definice kvaternionové algebry (Definice 10). Druhým cílem bylo uvést aplikace. Práce však žádné aplikace neobsahuje a ani slovo aplikace se nikde v textu nevyskytuje. Konečně třetím hlavním cílem práce bylo ilustrovat pojmy četnými příklady a cvičeními. Na 22 definic však připadlo pouze 6 příkladů. Po formální stránce je práce plná překlepů a chyb. Například násbením (str. 2), rostor (str. 9), zksme (str. 13), zavádáme (str. 15). Jediný úsměv na mé tváři vzbudilo poděkování slečně Zuzaně za psychickou podporu a pomoc s pravopisnou stánkou práce. Správně stránkou. Konečně při řešení příkladů pomocí programu SAGE sám autor píše, že vlastně programu zcela nevěří a že do jeho algoritmu nepronikl. Práci lze vytknout mnoho dalších podstatných věcí. Maximální rozsah 3000 znaků, který je pro hodnocení práce povolen, mě však nedovoluje jejich bližší specifikaci. Z mého pohledu je práce nedostatečná a hodnotím ji celkovým hodnocením F. Jednu poznámku na závěr. Komise bude mít bezesporu těžký úkol práci posoudit. Úspěšná obhajoba práce však nemůže být založena na promítání řady definic abstraktních pojmů nebo na výpočtech založených na programu o jehož korektnosti není sám autor přesvědčen.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | F | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | E | ||
Vlastní přínos a originalita | F | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | F | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | F | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | E | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | E | ||
Práce s literaturou včetně citací | E |
eVSKP id 101696