VESPALEC, A. Design autonomní sněžné rolby [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.
Diplomová práce analyzuje koncepty autonomního provozu obdobných zařízení a konstrukční parametry neautonomních sněžných roleb. Takto formuluje současný stav poznání, na jehož základě stanovuje potřebné parametry rolby a předpoklady pro její autonomní provoz. Navrhuje koncept procesu autonomní úpravy svahu a návrh rolby podává formou progresivní designérské vize. Práce přínosně rozvíjí a popularizuje aktuální téma autonomního provozu. Argumentační posloupnost textu je místy nekonzistentní a obsahuje určité nepřesnosti (viz "produktová gramatika" str. 56). Průměrně hodnotím schopnost samostatně interpretovat dílčí závěry a podstatu řešeného problému. Drobné výhrady se týkají úrovně schematizované grafiky. U logotypu, které je nad rámec zadání, bych očekával spíše dynamickou, než statickou formu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Bc. Arnošt Vespalec se ve své diplomové práci věnuje designu sněžné rolby s autonomním provozem. Úvod diplomové práce je zaměřen na historický přehled a současné realizace sněžných roleb včetně jejich technických, vizuálních a ergonomických parametrů. Následně jsou definovány projektové cíle a představeny celkem tři variantní studie designu. V této části práce mohl autor prezentovat kresebné variantní návrhy dokumentující jeho myšlení a genezi výsledného řešení. Finální designérský návrh sněžné rolby s autonomním provozem je vizuálně zdařilý, absence kabiny řidiče umožnila autorovi docílit zcela nového tvaru a proporce karoserie v kontextu současné produkce. Výsledné koncepční řešení je navrženo vhodně, z funkčního hlediska splňuje požadovaná kritéria a technické požadavky na provoz tohoto typu stroje. Je pravděpodobné, že úplný, nebo alespoň částečný autonomní provoz je poměrně blízkou budoucností značné části existujících kategorií dopravních prostředků. S autorem definovanou koncepcí souhlasím a oceňuji jeho snahu o implementaci tohoto systému v rámci provozu jím vybraného specifického stroje. V práci rovněž oceňuji využití progresivních technologií včetně technického řešení interakce sněžné rolby s terénem, výběr optimálního hardwaru pro autonomní řízení a volbu ekologického pohonu vozidla. Předložené designérské řešení je však pouze začátek dlouhé cesty, při které je nutno dořešit množství technických aspektů a provozně bezpečnostních parametrů. Diplomová práce Bc. Arnošta Vespalce je koncipována logicky a přehledně, svým rozsahem naplňuje definované požadavky a proto ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 100640