SMĚLÝ, J. Sací kanály Wankelova motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Svída, David

Pan Jiří Smělý se ve své diplomové práci zabýval návrhem a optimalizací sacích kanálů u Wankelova motoru. Téma bylo neobvyklé nejen volbou Wankelova motoru, ale i tím, že se student rozhodl navržené úpravy reálně aplikovat na skutečný spalovací motor. Dalším nelehkým úkolem bylo upravit stávající matematické termodynamické modely spalovacích motorů z pístové na rotační verzi. Student k tématu přistupoval s velkým zájmem a osobním nasazením. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Beran, Martin

Pan Jiří Smělý se ve své diplomové práci zabývá návrhem sacích kanálů motoru Wankelova typu, kde jako hlavní kritérium bylo stanoveno zvýšení plnící účinnosti. V první rešeršní části student velmi zdařile zpracoval přehled rotačních motorů Mazda, jako zástupce prakticky jediné automobilky, která se dokázala vypořádat s problematikou rotačních motorů a dlouhodobě je zařadit do své produkce. Oceňuji, že student v této kapitole zpracoval kompletní přehled všech motorů Wanklova typu, které kdy Mazda vyrobila s podrobným technickým popisem poukazujícím na jednotlivé konstrukční rozdíly, včetně některých prototypových a závodních evolucí. Dále se již student detailně zaměřuje na návrh sacích kanálů, kde nejprve popisuje současná řešení a shrnuje vhodnost jejich použití se zaměřením na jejich limitující faktory. Jelikož jako další kritérium návrhu bylo vycházet ze stávající skříně motoru, nově navrhované sací kanály tedy vznikly úpravou odebírání materiálu z původního řešení automobilky. Na základě získaných znalostí student provedl návrh čtyř nových variant sacích kanálů, které následně podrobil citlivostní analýze. Součástí práce bylo taktéž provedení experimentálního měření za účelem získání hodnot průtoku vzduchu sacím kanálem vzhledem k natočení rotoru. Výsledky měření jsou v uvedeny v tabulce 4-3, 4-4 a grafu č.1. Pro přehlednost by bylo vhodné do grafu srovnání průtoků vzduchu sacími kanály uvést taktéž hodnotu tlakového spádu, pro kterou bylo měření provedeno. Všechny tyto kroky byly nezbytné pro sestavení 1D výpočtové simulace které se student podrobně věnuje v kapitole 6. Zde je potřeba vyzdvihnout zejména to, že vzhledem k tomu, že uživatelské rozhraní simulačního programu Lotus standardně neumožňuje zadávat výpočet motoru Wanklova typu, bylo nutno vytvořit vlastní skript. Ten byl poté pomocí nově vytvořené uživatelské knihovny vyvolán v simulačním programu. V posledních kapitolách práce pak student vyhodnocuje výsledky simulace a provádí porovnání s provedeným měřením výkonových parametrů motoru na válcovém vozidlovém dynamonu. Z celé práce je zřejmé, že se student v zdané problematice velmi dobře orientuje a práci bych hodnotil jako zdařilou. Jak po obsahové tak po grafické stránce je na velmi dobré úrovni a student prokázal odborné schopnosti při řešení konkrétní aplikace zadané problematiky.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 96896