KOPLÍK, J. Snížení nákladů na výrobu odlitku litého tlakovým litím pomocí aplikace vysokoteplotního separátoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.

Roučka, Jaromír

Předložená diplomová práce podrobně rozebírá aspekty termoregulace tlakových forem, a to zejména s ohledem na vybranou výrobní položku. Konstatuje se, že charakter teplotních cyklů, výše pracovních teplot forem a nehomogenita jejich teplotních polí mají zásadní vliv na životnost forem a kvalitu odlitků. V tomto ohledu mají významnou úlohu rovněž vlastnosti separačních prostředků, způsob a režim jejich nanášení. Byl porovnán vliv změny druhu separátoru na teplotní pole, technologické vlastnosti při aplikaci a výrobě a efekt na kvalitu vybraného odlitku. Vliv změny separátoru je částečně překryt změnou nastavení trysek, takže při hodnocení dopadů změn není zcela jednoznačné, co je vliv separátoru a co vliv způsobu postřiku. Otázka sdílení tepla ve složitém režimu výměny tepla by si zasluhoval poněkud podrobnější rozbor, asi i rozsáhlejší měření. Práce má dobrou formální i jazykovou úpravu, v seznamů literárních odkazů ale není jednotný systém psaní jmen autorů a použit různý typ písma.

Kolmačka, Marek

Předložená diplomová práce na téma „Snížení nákladů na výrobu odlitku litého tlakovým litím pomocí aplikace vysokoteplotního separátoru“ je zpracována na velmi dobré technické úrovni. Z práce je patrné, že student má mnoho teoretických, ale již i praktických zkušeností v oblasti postřiku a optimalizace postřiku tlakových forem. Tuto odborně napsanou práci trochu kazí nepřesnosti v textu, jako například rozdílné názvosloví při pojmenování stejné části stroje na dvou místech práce (sloupky, sloupy) a občas neúplné informace např. v kapitolách týkajících se tlaků mazadel a postřikového vzduchu, kde mě chybělo uvedení doporučených tlaků. Dále je v práci v kapitole 6.9. a 6.10 zmíněna metoda mikropostřiku a práškového postřiku s uvedením jejich výhod a případných nevýhod, ale nebyly přesněji uvedeny výhody, resp. nevýhody klasického separátoru a vysokoteplotního separátoru, což je hlavní téma této práce. Touto problematikou se sice následně zabývá stručně v kapitole 8.1, ale osobně bych to očekával již v kapitole 6 a trochu podrobněji. I přes tuto kritiku, ale hodnotím práci jako velmi zdařilou a jak jsem již napsal na vysoké technické úrovni se závěrem, se kterým tlaková slévárna může dále pracovat nejen u zmiňovaného odlitku, ale i při výrobě dalších odlitků. Úspory plynoucí z optimalizace procesu jsou nemalé, proto je velice důležité se touto problematikou i nadále zabývat. Ing. Kolmačka Marek

eVSKP id 101439