ŠIMUNSKÝ, M. Design samojízdné sklízecí řezačky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.

John, David

Pro design je důležité i hodnocení designérských kvalit práce: řešení modelu samojízdné sklízecí řezačky – A úroveň tvarové kultivace – A barevnost navrženého designu - B grafická úprava výkresů – A Diplomová práce splňuje všechny body zadání a obsahuje vlastní závěry k tématu Design samojízdné sklízecí řezačky v oboru průmyslový design. Technické řešení, členovcovité rozdělení stroje a použití pásového podvozku výrazně odlišuje stroj od konkurence. Stroj tak dostává originální a charakteristickou boční siluetu. Části kabiny a motorového krytu jsou ve vzájemné tvarové rovnováze. Jednotlivé panely karosérie jsou logicky děleny a jejich tvarování odpovídá požadavkům na případnou vyrobitelnost. Celkově působí stroj silně, stabilně a bezpečně.

Zdařil, Zdeněk

Designersky i konstrukčně ustálená koncepce komplikovaného stroje a konzervativní trh zemědělské techniky není zrovna jednoduché východisko. Autor se snažil z tohoto bludného kruhu vymanit zohledněním ekologického aspektu v řešení podvozku stroje. Varianta pásového podvozku je z designérského hlediska výhodná.Trojúhelníkové pásy jsou markantní prvek, jehož aplikace v celkové kompozici zaručuje výraznou identitu. Nejvíce je to patrné u varianty č.1. Nové členění stroje může přinést mimo lepší servisní přístupnost i snížení přenosu hluku a vibrací do kabiny. Škoda, že u finální varianty se autor od důsledného uplatnění tohoto prvku odchýlil. Zachování stylové jednoty celku se přesto podařilo udržet zkosením obvodové hrany kapotáže a kabiny. Zvětšila se tuhost krytů a odlehčila optická hmotnost stroje. Z technického hlediska považuji použití čtyř pásových jednotek za dost komplikované a je otázka, zda délka expozice v podmáčeném terénu nebo ekologický přínos k menšímu zhutňování půdy je dostatečnou kompenzací nákladné a méně efektivní pásové jednotky. Menší výhradu mám k barevnému řešení. Přestože zvolená barevnost působí exkluzivně, doporučil bych u rozměrných a poměrně nebezpečných strojů užití teplých světlých odstínů. Modrá složka spektra je nejvíce pohlcována při setmění. Z textové analytické části práce je patrno že se autor věnoval tématu velmi zevrubně. Oceňuji kapitoly 5až7, (objasňující vlastní návrh) bohatě doplněné obrazovou dokumentací. Oceňuji inovativní přístup a odvahu řešit novou konstrukční koncepci, nabízející i zajímavé tvarové řešení. Autor prokázal smysl jak pro kompozici základních hmot a linií tak pro adekvátní řešení detailu.V tomto smyslu byly splněny cíle zadání. Práci doporučuji k obhajobě. Práci navrhuji hodnotit známkou A

eVSKP id 100638