ŠIMUNSKÝ, M. Design samojízdné sklízecí řezačky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.
Pro design je důležité i hodnocení designérských kvalit práce: řešení modelu samojízdné sklízecí řezačky – A úroveň tvarové kultivace – A barevnost navrženého designu - B grafická úprava výkresů – A Diplomová práce splňuje všechny body zadání a obsahuje vlastní závěry k tématu Design samojízdné sklízecí řezačky v oboru průmyslový design. Technické řešení, členovcovité rozdělení stroje a použití pásového podvozku výrazně odlišuje stroj od konkurence. Stroj tak dostává originální a charakteristickou boční siluetu. Části kabiny a motorového krytu jsou ve vzájemné tvarové rovnováze. Jednotlivé panely karosérie jsou logicky děleny a jejich tvarování odpovídá požadavkům na případnou vyrobitelnost. Celkově působí stroj silně, stabilně a bezpečně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Designersky i konstrukčně ustálená koncepce komplikovaného stroje a konzervativní trh zemědělské techniky není zrovna jednoduché východisko. Autor se snažil z tohoto bludného kruhu vymanit zohledněním ekologického aspektu v řešení podvozku stroje. Varianta pásového podvozku je z designérského hlediska výhodná.Trojúhelníkové pásy jsou markantní prvek, jehož aplikace v celkové kompozici zaručuje výraznou identitu. Nejvíce je to patrné u varianty č.1. Nové členění stroje může přinést mimo lepší servisní přístupnost i snížení přenosu hluku a vibrací do kabiny. Škoda, že u finální varianty se autor od důsledného uplatnění tohoto prvku odchýlil. Zachování stylové jednoty celku se přesto podařilo udržet zkosením obvodové hrany kapotáže a kabiny. Zvětšila se tuhost krytů a odlehčila optická hmotnost stroje. Z technického hlediska považuji použití čtyř pásových jednotek za dost komplikované a je otázka, zda délka expozice v podmáčeném terénu nebo ekologický přínos k menšímu zhutňování půdy je dostatečnou kompenzací nákladné a méně efektivní pásové jednotky. Menší výhradu mám k barevnému řešení. Přestože zvolená barevnost působí exkluzivně, doporučil bych u rozměrných a poměrně nebezpečných strojů užití teplých světlých odstínů. Modrá složka spektra je nejvíce pohlcována při setmění. Z textové analytické části práce je patrno že se autor věnoval tématu velmi zevrubně. Oceňuji kapitoly 5až7, (objasňující vlastní návrh) bohatě doplněné obrazovou dokumentací. Oceňuji inovativní přístup a odvahu řešit novou konstrukční koncepci, nabízející i zajímavé tvarové řešení. Autor prokázal smysl jak pro kompozici základních hmot a linií tak pro adekvátní řešení detailu.V tomto smyslu byly splněny cíle zadání. Práci doporučuji k obhajobě. Práci navrhuji hodnotit známkou A
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 100638