KRÁL, M. Struktura a vlastnosti svarového spoje TiAl6V4/6061 zhotoveného technologií elektronového paprsku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.

Foret, Rudolf

Bc. Michael Král od počátku pracoval systematicky, svědomitě a relativně samostatně. Na potřebné úrovni se seznámil s problematikou EBW, samostatně prováděl metalografické rozbory, měření profilů mikrotvrdostí a vyhodnocoval informace získané z REM + EDS. Neobvykle samostatně zpracoval i vlastní diplomovou práci, dokázal vyhledat a zpracovat relevantní informační zdroje. Větší část dosažených výsledků již byla publikována na konferenci Metal 2017.

Jan, Vít

Diplomová práce Michaela Krále se zabývá problematikou spojování titanové a hliníkové slitiny, což představuje snadno pojmenovatelný ale v praxi obtížně řešitelný problém. Práce zabírá 60 textových stran, využívá celkem 35 literárních zdrojů, z naprosté většiny v angličtině. Teoretická část práce přehledně zpracovává problematiku svařování hliníku a titanu a jejich kombinací včetně citací experimentálních výsledků jiných autorů. Výchozím bodem pro experimenty, který je v teoretické práci na základě citací jiných prací předkládána je možnost spojit Titanovou a hliníkovou slitinu natavením pouze hliníkové části, bez vzniku intermetalických fází. Zásadní část práce je tvořena řadou experimentálních svarů a spojů hliníkové a titanové slitiny. Je provedeno celkem osm vzorků. V experimentální části postrádám přehlednější rozdělení všech experimentů tak aby před detailní analýzou bylo možno se zorientovat, případně tabulkové shrnutí všech výsledků. Každý vzorek je kvalitně zpracován, těžiště je kladeno na mikrostrukturu, lokální chemickou mikroanalýzu a mikrotvrdost. Výsledky jsou dobře zpracované, s výjimkou chybného uvádění výsledků EDS analýz na dvě desetinná místa. Kapitola s názvem diskuze shrnuje výsledky měření a konstatuje že vždy vznikla alespoň tenká vrstva TiAl3. Kapitola závěr nepřináší další hodnocení výsledků. V práci postrádám skutečnou diskuzi z hlediska úspěšnosti provedených spojů a možnosti zamezit vzniku intermetalik. Zmíněné nedostatky nijak neoslabuje fakt, že práce je velmi zdařilá, splňuje požadavky kladené na vysokoškolské kvalifikační práce a prokazuje schopnost autora kvalitní inženýrské práce. Práci doporučuji k obhajobě,

eVSKP id 101393