WENZL, F. Design kráčivého rypadla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.

John, David

Pro design je důležité i hodnocení designérských kvalit práce: řešení modelu kráčivého rypadla – B úroveň tvarové kultivace – A barevnost navrženého designu - B grafická úprava výkresů – A Diplomová práce splňuje všechny body zadání a obsahuje vlastní závěry k tématu Design kráčivého rypadla v oboru průmyslový design. Celkový design stroje je moderní, harmonický a vytváří kompaktní a dynamický celek. Originální prvek odnímatelné kabiny naznačuje cestu pro budoucí vývoj této skupiny stavební techniky. Tvarování a skladba jednotlivých dílů kabiny a svršku stroje odpovídá technologickým požadavkům na případnou vyrobitelnost. Oranžovo černé barevné řešení působí mírně staticky dává však stroji stabilní a bezpečný výraz.

Zdařil, Zdeněk

Autor se rozhodl razantně inovovat celkem zaběhlý koncept kráčivého rypadla. Navrhuje odkládací kabinou s dálkovým ovládáním stroje. Pomineme-li výrazný nárůst ceny, jde o zajímavou inovaci, která by se měla patřičně inzerovat ve výsledném designu stroje. Tvarové řešení kapotáže je dle deklarovaného záměru autora navrženo v poměrně dynamických liniích. Jemná hra přímkových ploch z říše automobilového designu navozuje dojem racionální preciznosti.To vše lze považovat za pozitivní rysy návrhu i když se pohybují na hraně komerčního kalkulu. Za negativum považuji vizuální potlačení hlavního inovačního principu oddělitelné kabiny. Jeho vizuální zdůraznění by pomohlo inovaci lépe "prodat". Přiznané oddělení kabiny od hmoty stroje by mělo i vliv na zmenšení přenosu hluku z pohonné jednotky do kabiny. Forma by měla vždy korespondovat s funkcí, nikoliv ji kamuflovat. Hodnotím-li design stroje v duchu autorova záměru obě části integrovat, pak je výsledné řešení uspokojivé. Kladně hodnotím vzájemnou kombinaci barev i finální barevné členění stroje. V textové části práce oceňuji zejména kapitoly (5až7) týkající je vlastního řešení, s bohatou obrazovou dokumentací. Předložená práce splňuje cíle vytyčené v zadání a splňuje předpoklady k řádné obhajobě. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnotit známkou B.

eVSKP id 100704