PALČÍKOVÁ, Z. Umělecký odlitek, teorie a praxe [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2012.

Šenberger, Jaroslav

Bakalářka Eliška Palčíková si vybrala náročné téma studium technologie odlévání uměleckých předmětů v prehistorickém období a jeho rekonstrukci na odlitku býčka z Býčí skály. Práce seznamuje čtenáře s obdobím vzniku sošky a historií jeho nálezu. Dáje studuje bakalářka technologie, které mohly být ke výrobě odlitku použity. Na základě nabytých zkušeností navrhuje způsob rekonstrukce historické technologie a podle jejího návrhu jse odlito několik sošek. K porovnání staré technologie s technologií moderní byly pomocí technologie odstředivého lití vyrobeny další odlitky. Praktické záležitosti konzultovala bakalářka se slévačem školní slévárny panem Ondřejem Štočkem, který měl nad praktickou částí práce a nad bezpečností výroby odborný dohled. Jinak postupovala bakalářka samostatně. Práce má logické uspořádání a je po formální stránce pořádku. Výsledky práce mají praktické využití pro zájemce o umělecké lití i o zájemce o historii slévárenství. Práci doporučuji k obhajobě před komisí pro bakalářské práce.

Záděra, Antonín

Práce se zabývá výrobou odlitků od doby bronzové až do současnosti. Převážná část práce je zaměřena do technologie ztraceného modelu a výrobě odlitků ze slitin na bázi mědi. V praktické části autorka práce popisuje základní postup výroby odlitku býčka z cínového bronzu s využitím starověké technologie odlévání do hliněných forem a porovnává ji s postupem výroby s využitím skořepinových forem. Velice kladně hodnotím velký rozsah prací, které autorka provedla v souvislosti s výrobou experimentálních odlitků. Je však škoda, že se autorka nepokusila lépe a podrobněji popsat celý postup výroby a zejména pak detailněji provést porovnání obou použitých metod. Bakalářská práce je jinak napsána srozumitelným čtivým způsobem s minimem stylistických i pravopisných chyb. Práci doporučuji k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry C

eVSKP id 49851