KUPKA, P. Snímání obrazu s vysokým dynamickým rozsahem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2017.

Slanina, Martin

Student měl za úkol sestavit pracoviště pro pořízení fotografie s vysokým dynamickým rozsahem, přičemž stěžejní část práce měla být spočívat ve vytvoření softwaru pro spojení několika LDR fotografií do jednoho LDR snímku. Poměrně teoreticky obtížnou problematiku se podařilo studentovi dobře zvládnout a vytvořit cennou přehledovou studii o metodách, které mohou být použity pro vytváření HDR snímků z několika fotografií pořízených s různou expozicí. Student v programovém prostředí Matlab vytvořil softwarový modul včetně grafického rozhraní, který umožňuje přehlednou konverzi včetně výběru metody a parametrů. Zadání práce bylo splněno. Bohužel se studentovi nepodařilo intergrovat do jediného softwaru i samotné pořizování fotografií, čímž by se stal vytvořený program uživatelsky přívětivějším. Při realizaci své závěrečné práce student pracoval aktivně, pravidelně docházel na konzultace a průběžně prezentoval dílčí výsledky. Předložené práci je možné vytknout snad jen průměrnou formální úroveň a nevyužívání vlastních průběžných výsledků - přestože cílem první etapy práce bylo vytvořit pracoviště pro pořízení různě exponovaných snímků, v návazné části práce student s vlastními snímky nepracuje.

85

Zach, Ondřej

Student Petr Kupka se měl seznámit s principy snímání obrazu s HDR, navrhnout testovací pracoviště pro snímání HDR scény pomocí vícenásobné expozice a vytvořit aplikaci v prostředí Matlab pro práci z nasnímanými obrazy. Práce má 51 stran samotného textu, což je adekvátní rozsah pro bakalářskou práci. Na prvních 30 stranách student popisuje teorii snímání HDR obrazů a dále metody sloužící pro převod snímků do podoby zobrazitelné na klasických zobrazovačích. Teorie je vypracována poměrně přehledně, místy však až zbytečně detailně (popis i jednotlivých matematických vztahů). Většina obrázků v teoretické části je vložena bez jakékoliv zmínky v samotném textu. Student dále sestavil modelové pracoviště pro snímání obrazů s HDR a vytvořil aplikaci v prostředí Matlab pro manipulaci s HDR obrazy. Sám naprogramoval GUI a funkci pro načtení obrazů, další funkce, zejména pro tone mapping (TM) převzal z citovaného zdroje [18]. Student však nepřikládá žádné jím vytvořené fotografie a tak je nutné se pro testování aplikace spokojit se snímky z internetu. Nicméně ani se snímky z pramene [9] se mi nepodařilo projít přes první krok aplikace a tedy jsem nemohl otestovat její funkčnost. Dále student pracuje se snímky z [9] a na tyto snímky poté aplikuje metody pro TM. Postrádám však alespoň nějaký komentář k použitým metodám, práce pouze zobrazuje dosažené výsledky a použitá nastavení. Velkým problém je soupis použité literatury Na první pohled student čerpá z široké škály pramenů, což je chvályhodné. Značná část pramenů je však špatně citována, pramen [23] je uveden dvakrát a tím následně nesedí číslování všech dalších citovaných pramenů v textu. Samotný text práce však obsahuje jen malé množství chyb či překlepů. Za velký nedostatek považuji absenci alespoň některých ze studentem vytvořených fotografií na přiloženém disku a pak zejména použití fotografií z internetu na testování aplikace. Student to omlouvá časovými možnostmi vzhledem ke kombinované formě studia. Vzhledem k výše jmenovanému navrhuji hodnocení 68/D.

68

eVSKP id 102620