VÖRÖS, O. Dvoupásmová wi-fi anténa pro komunikaci uvnitř auta [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2017.

Cupal, Miroslav

Student Ondrej Vörös měl za úkol navrhnout dvoupásmovou textilní anténu pro práci v ISM pásmech 2,4 GHz a 5,8 GHz. Student provedl návrh dvou konceptů antén na základě doporučené literatury. Student nejprve ověřil vlastnosti konceptů antén na substrátu FR4 přičemž velmi dobře ovládl simulační software CST MWS. Následně provedl rozbor funkce antén a upravil jejich rozměry pro využití na textilním substrátu. Navržené antény vyrobil a ověřil jejich funkčnost pomocí měření. Následně antény umístil do automobilu a provedl porovnání mezi referenčními anténami a anténami na textilu. Po formální stránce je práce na dobré úrovni. Výhradu mám k úvodní kapitole která je ve velké míře kopií citované literatury přeložené do slovenštiny. U některých odstavců a vzorců chybí odkazy na literaturu. Student pravidelně konzultoval a pracoval na tématu svědomitě a konstantně. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji známku B 87 bodů.

87

Mikulášek, Tomáš

Předložená bakalářská práce se zabývá návrhem dvou všesměrových dvoupásmových antén pracujících v pásmu 2,4 GHz a 5,8 GHz určených pro komunikaci uvnitř automobilu. Práce je členěna systematicky do tří kapitol. První kapitola je věnována teoretickému rozboru mikropáskových antén v dostatečném rozsahu osmi stran. Zde bych velmi ocenil, kdyby se autor při psaní této části mnohem méně inspiroval z citované reference [1], odkud jsou převzaty s jazykovým překladem nezanedbatelné části textů, což dokazují na straně 8 i původní odkazy z citované reference na obrázky 1.3 a 1.4 namísto 1.6 a 1.7. Druhá kapitola popisuje návrh dvou vhodných anténních struktur pro požadované využití. Autor se zaměřuje na antény se všesměrovým vyzařováním. Jednotlivé kroky návrhu jsou detailně popsány. V textu lze narazit na nepřesné formulace, např. na str. 10 je uvedeno, že délka ramene monopólu je přibližně polovina vlnové délky, nebo na str. 17 je uvedena formulace: „Model antény je umiestnený v boxe, ktorého steny sú na nulovom potenciáli, čím sa simuluje voľné prostredie v okolí antény“. Autor při transformaci motivu antény ze substrátu FR4 na 3D textil zachoval původní rozměry napájecích vedení, čímž mu vznikly problémy s nepřizpůsobením zářiče s napájecím konektorem. Tento problém jednoduše vyřešil změnou rozměrů motivů antény tak, aby optimalizoval vstupní impedanci antény k výstupní impedanci napájecí části konektor-mikropásek. Třetí kapitola obsahuje výsledky měření realizovaných antén. U monopólové antény bylo dosaženo velice dobré shody se simulací. Štěrbinová anténa vykazuje slabou odchylku ve vyšším pracovním pásmu z důvodu technologického omezení výroby motivu. Směrové charakteristiky antén bohužel nejsou dobře čitelné zejména z důvodu absence souřadnicového systému u jednotlivých motivů antén. Chybí definice roviny E, H a xy. Zobrazení charakteristik v polárních souřadnicích by bylo pro všesměrové antény mnohem názornější než v kartézských souřadnicích. V závěru práce jsou navržené antény použity pro přenos signálu uvnitř automobilu. Provedený experiment je bohužel nedostatečně zdokumentovaný, zejména není z textu jasné, jaká byla orientace antén a kde přesně byly antény na sedadlech umístěny (chybí např. fotodokumentace). Dále není zřejmé, proč bylo pro přijímací vlnovodovou anténu zvoleno umístění právě na palubní desce. Měřicí systém je popsán velice povrchně. Chybí blokové schéma zapojení, informace o úrovni vysílaného výkonu, šířce pásma vstupního mezifrekvenčního filtru vektorového analyzátoru, počtu frekvenčních bodů, provedené kalibraci, systémovém dynamickém rozsahu, apod. Změřené průběhy přenosu signálu mezi anténami jsou kvůli jejich vzájemnému překryvu a širokému měřenému rozsahu špatně čitelné. Zobrazena mohla být pouze vyšetřovaná frekvenční pásma. Práce je celkově dobře sepsána a až na výše uvedené nedostatky je na dobré úrovni.

82

eVSKP id 102288