SUCHOMEL, V. Model soustrojí generátor-pohon [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2017.

Bárta, Jan

Pan Vít Suchomel přistupoval k bakalářské práci zodpovědně, pracoval celou dobu pilně a v dostatečné míře využíval konzultací. Autor vypracovával tuto práci v rámci zadání od společnosti Siemens Electric Machines s.r.o. v Drásově. Pro úspěšné řešení si osvojil znalosti problematiky tvorby kombinovaného elektromechanického modelu a látku, jež se v bakalářském stupni studia nevyučuje. Prokázal schopnost osvojit si tyto znalosti a aplikovat je správně na řešení zadaného problému. Názorně popsal a namodeloval provozní stavy soustrojí generátor-pohon. Jeho práce tak může být v budoucnosti smysluplně využita jako podklad pro školení zaměstnanců zadavatele. Student splnil všechny cíle zadání. Práci hodnotím stupněm A/ výborně a práci doporučuji k obhajobě.

95

Ondrůšek, Čestmír

Student se ve své bakalářské práci zabýval modelováním soustrojí generátor - pohon. Práce byla zpracována podle požadavků firmy Siemens Drásov. Práce má celkem 42 stran a je rozdělena včetně Úvodu a Závěru do šesti kapitol. První kapitola popisuje jednotlivé části pohonové soustavy, druhá kapitola se zabývá synchronním generátorem. Jsou stručně popsány různé způsoby bezkartáčového buzení, provoz samostatně pracujícího generátoru, paralelní práce generátoru a tvrdé sitě, včetně podmínek nutných pro úspěšné fázování generátoru na síť. Součástí kapitoly je rovněž popis synchronního stroje pomocí teorie obecného elektrického stroje. Ve třetí kapitole je popis stroje v programu Matlab – Simulink, který byl použit pro řešení přechodných dějů generátoru Siemens o příkonu 3963 kVA a budiče o příkonu 24,300 kVA. Parametry obou soustrojí dodal SEM Drásov. Vytvořený model soustrojí může pracovat v režimu ostrovní sítě i při paralelní spolupráci se sítí. Ve čtvrté kapitole jsou výsledky simulací v režimu ostrovní sítě a v páté kapitole výsledky simulací při paralelní spolupráci se sítí. K práci mám tyto připomínky: 1) V práci není provedena literární rešerše. Rozbor problematiky v úvodu neodpovídá požadavkům rešerše. 2) V celé práci je nesprávně používán termín „budící“ má být „budicí“. Závěr: Problematika této bakalářské práce se v bakalářském stupni nepřednáší, student musel podle literatury nastudovat poměrně obtížnou teorii obecného stroje a simulaci přechodových režimů pomocí programu Matlab – Simulink. Svého úkolu se zhostil velmi dobře. Prokázal schopnost aplikovat získané vlastnosti pro řešení technického problému i nastudovat zcela novou problematiku. Jazyková úroveň práce je velmi dobrá, některé formulační nedostatky nesnižují její úroveň. Práce splňuje zákonné požadavky na bakalářské práce daného oboru a doporučuji ji k obhajobě.

92

eVSKP id 100354